Najib Mikati #malaysiagazette

BEIRUT – Seorang taikun telekomunikasi, Najib Mikati, dilantik untuk membentuk kerajaan baharu Lubnan, yang memberikannya cabaran untuk menarik semula ekonomi negara itu yang semakin menjunam.

Mikati, 65, adalah ahli politik ketiga yang diwakilkan oleh Parlimen untuk membentuk kerajaan sejak letupan besar hampir setahun lalu di Pelabuhan Beirut yang mengorbankan lebih daripada 200 orang, mendorong peletakan jawatan Kabinet.

Sejak letupan Ogos tahun lalu, negara ini terus tenggelam dengan protes yang sering dilakukan terhadap golongan elit politik, kesesakan lalu lintas yang kronik dan penurunan nilai mata wang sehingga 90 peratus, akibatnya, Lubnan kekurangan bahan bakar, ubat-ubatan dan bekalan elektrik.

Mikati dalam kenyataan awam selepas peletakan jawatan sebagai perdana menteri berkata, usaha meringankan kesengsaraan Lubnan tidak akan mudah dan menyeru rakyat bersatu padu.

“Saya tidak mempunyai tongkat sakti dan juga tidak dapat melakukan keajaiban,” katanya.

Sebelum mengemukakan sebarang cadangan, Mikati perlu menyenaraikan barisan Kabinet yang dapat sokongan daripada berbagai parti politik dalam sistem politik berdasarkan mazhab.

Sebelum peletakan jawatan Kabinet Lubnan, mantan perdana menteri Saad Hariri, berusaha selama sembilan bulan untuk melakukannya, namun akhirnya menyerah kalah.

Mikati mempunyai sejarah selama puluhan tahun sebagai ahli perniagaan dan ahli politik.

Beliau menubuhkan sebuah syarikat bersama saudara lelakinya dan melabur dalam harta tanah, telekomunikasi dan perniagaan lain di seluruh dunia.

Kekayaan Mikati dianggarkan AS$2.7 bilion (S $ 3.7 bilion), menurut Forbes.

Beliau pernah berkhidmat sebagai perdana menteri dua kali sebelumnya, sekali dalam jawatan sementara setelah pembunuhan Perdana Menteri Rafik Hariri pada tahun 2005 dan sekali dari bulan Jun 2011 hingga Mei 2013.

Dia juga pernah memegang pelbagai portfolio Kabinet dan kini masih menganggotai Parlimen Lubnan. – MalaysiaGazette