Taufan Ida dijangka menjadi ribut Kategori 4 sebelum mendarat. foto ABC

NEW ORLEANS – Datuk Bandar telah meminta penduduk untuk mengosongkan kawasan penempatan yang tidak dilindungi dengan sistem tembok banjir ketika Taufan Ida dijangka melanda pesisir pantai Louisiana.

“Sekarang adalah waktunya,” kata LaToya Cantrell dalam sidang media yang menyeru agar mereka yang terjejas untuk berada di tempat selamat.

Pusat Taufan Nasional (NHC) mengatakan Taufan Ida kemungkinan akan menjadi taufan besar yang sangat berbahaya menjelang hari Ahad.

Ia membawa hujan lebat dan angin kencang ke barat Cuba.

Kesan perubahan iklim pada frekuensi ribut masih belum jelas, tetapi peningkatan suhu permukaan laut menghangatkan udara di atas dan menjadikan lebih banyak tenaga tersedia untuk mendorong taufan, puting beliung dan ribut taufan.

Akibatnya, angin menjadi lebih kuat dengan curahan hujan yang melampau.

Agensi meteorologi itu memaklumkan taufan akan berada pada kekuatan kategori 3 pada saat ia tiba di pantai utara Teluk Mexico pada hari Ahad.

NHC berkata, ribut kategori 3 akan menyebabkan kerosakan besar pada rumah-rumah dan pokok-pokok tumbang.

Elektrik dan air tidak dapat digunakan sekurang-kurangnya beberapa hari selepas ribut berlalu.

Taufan Ida melewati barat Cuba pada hari Jumaat, membelah Isle of Youth dengan angin maksimum 120km/j.

Secara kebetulan, hari Ahad ini adalah ulang tahun ke-16 Taufan Katrina, yang menghancurkan New Orleans pada tahun 2005.

Taufan itu membanjiri 80% bandar dan membunuh lebih dari 1,800 orang.

Kejutan ribut berbahaya itu juga diramalkan di Cuba dan Amerika Syarikat.

Pakar mengatakan jika ia melanda pada waktu yang bertepatan dengan air pasang, air laut akan melimpah ke sistem tembok banjir New Orleans dan memasuki bandar

New Orleans telah membina sistem tembok banjir untuk melindungi tempat yang rendah selepas dilanda Taufan Katrina pada tahun 2005. – BBC