Seorang pesakit Covid-19 wanita dibawa ke sebuah hospital di Ahmedabad, India. foto Agensi

NEW DELHI – India yang baru sahaja melepasi gelombang kedua Covid-19 diberi amaran bakal berdepan dengan gelombang ketiga dalam beberapa bulan akan datang.

Indian Medical Association (IMA), organisasi doktor terkemuka di negara ini berkata, gelombang ketiga wabak itu tidak dapat dielakkan dan akan berlaku berdasarkan bukti global yang ada dan sejarah pandemik.

Semalam, India melaporkan sejumlah 30,941 kes baharu dalam 24 jam, menurun daripada sekitar 40,000 pada hari-hari sebelumnya.

Pihak berkuasa hampir membuka pasar dan melonggarkan sekatan yang dikenakan untuk mengekang penyebaran jangkitan.

Institusi pendidikan juga dibuka semula di kebanyakan negeri.

Walaupun terdapat sekatan yang longgar, panel di bawah Kementerian Dalam Negeri itu memberi amaran bahawa gelombang ketiga Covid-19 mungkin melanda India antara bulan September dan Oktober.

Panel tersebut telah mengesyorkan agar Kerajaan Persekutuan meningkatkan langkah vaksinasi secara signifikan untuk mengekang jangkitan.

Dalam laporannya kepada Pejabat Perdana Menteri, panel itu telah menggaris keperluan kritikal mengenai kemudahan pediatrik, termasuk doktor, kakitangan dan peralatan seperti ventilator dan ambulans, sambil menambah infrastruktur yang ada tidak mencukupi dengan keperluan jika ia diperlukan.

Soumya Swaminathan, Ketua Saintis Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) baru-baru ini berkata kepada sebuah portal berita bahawa Covid-19 di India mungkin memasuki “semacam tahap endemisitas yang mana terdapat tahap penularan yang rendah atau sederhana.”

Saintis itu menambah walaupun ada kemungkinan sebilangan besar kanak-kanak dapat dijangkiti pada gelombang ketiga, mereka tidak mungkin jatuh sakit.

Oleh itu tidak perlu panik terhadap skor ini walaupun disarankan untuk bersiap sedia untuk berdepan lebih banyak jangkitan pada anak-anak.

Sebuah laporan oleh sekumpulan pakar Institut Nasional Pengurusan Bencana (NIDM) mengatakan jika kadar vaksinasi pada masa ini sebanyak 7.6 peratus tidak meningkat, India akan menyaksikan 600,000 kes sehari dalam gelombang ketiga.

Tetapi jika cadangan kerajaan untuk menaikkan kadar ini sebanyak lima kali menjadi 10 juta dos setiap hari membuahkan hasil, India akan melihat hanya 25 peratus kes yang dilihat pada gelombang kedua semasa puncak gelombang ketiga, tambahnya, dengan mengatakan hanya vaksinasi sahaja dapat mengekang penularan. – Xinhua