Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Abd Jalil Hassan bercakap pada sidang media khas di Ibu Pejabat Polis Daerah Gombak, Selangor. Foto SYAFIQ AMBAK, 24 SEPTEMBER 2021.

KUALA LUMPUR – Proses melengkapkan kertas siasatan seorang pendakwah terkenal terganggu berikutan penularan video dan mesej lucah di aplikasi Telegram didakwa bahan bukti melibatkan individu berkenaan.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Abd Jalil Hassan berkata, tindakan penyebaran itu telah melambatkan proses melengkapkan siasatan terbabit untuk dirujuk kepada pihak Pejabat Timbalan Pendakwa Raya.

“Seharusnya penyebar video dan mesej yang mendakwa ia sebagai bukti berkait perlu tampil kepada Polis Diraja Malaysia untuk membantu melengkapkan siasatan,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah Gombak di sini hari ini.

Abd Jalil berkata, pihaknya akan memanggil mereka yang menyebarkan video dan mesej tular terbabit dalam masa terdekat.

Pada Ogos lepas, satu kertas siasatan telah dibuka berhubung dakwaan gangguan seksual dilakukan pendakwah itu.

PDRM semalam menerusi kenyataan turut memaklumkan, membuka siasatan berhubung penularan video serta mesej lucah tersebut di bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan, iaitu dengan sengaja mengaibkan dengan niat hendak membangkitkan pecah keamanan.

Tangkap layar mesej perbualan di aplikasi media sosial serta video lucah yang didakwa melibatkan seorang pendakwah terkenal itu tular menerusi aplikasi Telegram, sejak beberapa hari lepas. – Bernama