Chow Kon Yeow

GEORGE TOWN – Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) bagi golongan pelajar sekolah berusia 12 hingga 15 tahun di Pulau Pinang akan bermula pada Rabu ini.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow berkata, pemberiaan vaksin itu akan dilakukan susulan vaksinasi bagi pelajar berusia 16 hingga 17 tahun dijangka berakhir pada hujung bulan ini.

“Daripada data Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang (JKNPP), jumlah keseluruhan remaja berusia 16 hingga 17 tahun (pelajar dan bukan pelajar) di negeri ini adalah seramai 43,000 orang manakala 12 hingga 15 tahun seramai 93,000.

“Kerajaan negeri atas usaha sama JKNPP bakal menambah jumlah serta kapasiti Pusat Pemberian Vaksin (PPV) sedia ada bagi mempercepatkan proses vaksinasi,”katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Dalam perkembangan sama, Kon Yeow berkata, penurunan jumlah kes positif Covid-19 kepada tiga angka di negeri itu sejak semalam menunjukkan keberkesanan vaksinasi yang dijalankan sehingga kini.

Jelasnya, kejayaan itu juga hasil strategi bersama-sama kerajaan negeri, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) serta JKNPP dalam melawan penularan Covid-19 di sini.

“Kerajaan  negeri mendapat kerjasama penuh daripada KKM berhubung penghantaran sumber tenaga perubatan dari negeri-negeri lain yang kini berjumlah kira-kira 250 orang.

“Selain itu, peralatan perubatan bagi keperluan hospital-hospital di sini juga telah ditambah baik.

“Ini termasuk pengoperasian hospital medan yang dilengkapi dengan 100 katil di tapak parkir Hospital Pulau Pinang,” kata Kon Yeow. – MalaysiaGazette