Sebanyak 63.9 peratus remaja di Pahang sudah menerima dos pertama Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK).- Gambar hiasan.

KUANTAN – Sebanyak 63.9 peratus remaja di Pahang sudah menerima dos pertama Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK).

Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Pahang, Datuk Dr. Nur Azimi Yunus berkata, jumlah itu merangkumi 110,618 remaja berusia 12 hingga 17 tahun.

“Ini bermakna baki yang belum divaksin sebanyak 62,382 pelajar dan mereka termasuk pelajar sekolah yang akan suntik hari ini dan minggu depan.

“Golongan ini termasuk remaja pelarian, tercicir sekolah dan gelandangan,” katanya ketika dihubungi MalaysiaGazette hari ini.

Jelas Dr. Nur Azimi, pihaknya giat berusaha mencari remaja berkenaan bagi mengelak sebarang keciciran bagi mendapatkan vaksin.

Tambah beliau, usaha pendekatan secara outreach juga mendekati pelajar orang kurang upaya (OKU), pelajar telantar dan dari institusi kebajikan.

“Minggu ini, pihak kami melakukan program vaksin secara outreach melibatkan pelajar OKU, mereka yang terlantar sakit dan yang berada di rumah kebajikan,” katanya.

Untuk rekod, seramai 173,000 pelajar berusia 12 hingga 17 tahun yang layak menerima suntikan doa vaksin di negeri itu. – MalaysiaGazette