KUALA LUMPUR – Skuad muda negara gagal menamatkan saingan di tangga teratas Kumpulan D setelah tewas kepada Jepun hari ini dalam kejohanan bagi merebut Piala Thomas yang berlangsung di Aarhus, Denmark.

Dalam aksi terakhir kumpulan petang tadi, Malaysia hanya mengutip satu mata saguhati setelah tumpas dengan Jepun 4-1.

Juara All England 2021, Lee Zii Jia membuka tirai perlawanan kedua dalam kumpulan dengan mendapat tentangan sengit daripada jaguh pertama dunia, Kento Momota sehingga mengheret permainan ke set ketiga.

Zii Jia yang beraksi dalam tempoh 80 minit terpaksa akur dengan kekuatan Momota apabila tumpas 15-21, 21-12 dan 23-21.

Kekalahan itu ternyata mempengaruhi fokus pemain beregu negara, Aaron Chia dan Soh Wooi Yik untuk meneruskan saingan kumpulan setelah mereka juga gagal merebut mata apabila tewas kepada pemain beregu Jepun, Takuro Hoki-Yugo Kobayashi dengan 21-13, 21-13 dalam tempoh 37 minit.

Harapan besar diletakkan ke atas pemain perseorangan negara yang menduduki tangga ke-70, Cheam June Wei bagi mengutip mata pertama buat negara turut gagal setelah kecundang kepada pemain kedudukan ke-13 dunia, Kanta Tsuneyama dengan 22-20, 21-13 dalam tempoh 49 minit.

Impian skuad negara untuk bangkit dipadam dengan penampilan bertenaga beregu Jepun, Akira Koga-Yuta Watanabe apabila mudah menundukkan pasangan beregu negara, Goh Sze Fei-Nur Izzuddin Rumsani dengan 21-10 dan 21-16 dalam tempoh kurang 40 minit.

Bagaimanapun, pemain perseorangan negara, Leong Jun Hao yang menduduki tangga  ke-120 dunia mengejutkan lawannya, Kenta Nishimoto yang berada kedudukan ke-16.

Jun Hao menutup tirai perlawanan kumpulan dengan menghadiahkan mata sulung buat negara apabila menumpaskan Nishimoto 21-19, 21-18 dalam masa 51 minit.

Kekalahan 4-1 skuad negara itu meletakkan Malaysia sebagai naib juara Kumpulan D sekali gus bakal menerima tentangan Indonesia selaku juara Kumpulan A dalam saingan suku akhir esok – MalaysiaGazette