Ng Tze Yong. Foto: Facebook BAM

KUALA LUMPUR – Skuad muda negara gagal mara ke separuh akhir setelah kecundang dalam saingan suku akhir Piala Thomas yang berlangsung di Aarhus, Denmark ketika menentang Indonesia, sebentar tadi.

Juara All England 2021, Lee Zii Jia membuka tirai perlawanan menentang jaguh perseorangan Indonesia yang menduduki kedudukan kelima dunia, Anthony Sinisuka Ginting dalam tempoh 51 minit.

Walaubagaimanapun, Zii Jia gagal menghadiahkan mata pertama buat negara apabila terpaksa akur dengan kekuatan Anthony Ginting setelah tewas 21-15 dan 21-17.

Harapan besar diletakkan ke atas Aaron Chia dan Soh Wooi Yik dalam perlawanan kedua bagi merebut mata pertama buat negara juga gagal dicapai setelah terkandas dengan beregu pertama dunia, Marcus Fernaldi Gideon-Kevin Sanjaya Sukamuljo dengan 21-17, 16-21 dan 21-15.

Tugas berat yang menjadi beban kepada pemain perseorangan negara, Ng Tze Yong untuk menghadirkan mata pertama kepada negara digalas dengan aksi yang cemerlang apabila berjaya menundukkan pemenang pingat emas Sukan Asia 2018, Jonatan Christie pada set pertama dengan 21-14.

Namun, Jonatan yang menduduki tangga ketujuh dunia berjaya menebus kekalahannya dalam set pertama tadi apabila mudah menundukkan Tze Yong pada set kedua dan set penentuan dengan 21-19 dan 21-16.

Kekalahan 3-0 dalam perlawanan menentang Indonesia menutup tirai kejohanan Piala Thomas buat Malaysia kali ini setelah terhenti di peringkat suku akhir – MalaysiaGazette