IMBAS SEMULA. Pemain Selangor FC, Muhamad Syahmi Safari (kiri) mengasak pemain Melaka United FC, Sony Norde (kanan) pada perlawanan Liga Super Malaysia 2021 di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya, Selangor. Foto SYAFIQ AMBAK, 28 OGOS 2021.

KUALA LUMPUR – Penyerang Kuala Lumpur City FC, Romel Morales mengakui cukup mengenali ketajaman pemain Melaka United FC, Sony Norde.

Susuk itu  boleh memberi masalah kepada pasukan dalam separuh akhir pertama TM Piala Malaysia malam ini.

Pernah beraksi bersama Norde pada musim lalu di Melaka, Morales tidak menolak kelincahan pada pemain itu cukup dikagumi dan menganggap  ancaman besar kepada Kuala Lumpur dalam pertembungan separuh akhir nanti.

Justeru, banyak ‘kerja rumah’ yang perlu dilakukan oleh skuad kendalian Bojan Hodak untuk memastikan mereka mampu mengatasi kekuatan lawan terutamanya kualiti yang ada pada jentera serangan Melaka.

“Saya tahu sejauh mana kekuatan yang ada pada pasukan Melaka sebab pernah bersama mereka musim lalu dan saya juga mengenali beberapa pemain mereka terutamanya Sony Norde.

“Dia melakukan tugas yang cukup cemerlang musim ini dan saya sangat mengenali dirinya di mana kita semua tahu Norde merupakan pemain yang berkualiti.

“Jadi, macam-macam mana pun, kita kena fikir apakah cara dan jalan terbaik untuk menghalang asakan pemain-pemain sepertinya dan saya sudah katakan banyak kali bahawa kami satu pasukan perlu terus bekerja keras untuk tugas ini,” jelasnya.

Berjaya meledak 10 gol dalam saingan TM Piala Malaysia, pemain berasal dari Colombia itu tidak menganggap ia satu tekanan apabila kini menjadi harapan penyokong untuk melihat dirinya terus menjaringkan gol dalam setiap perlawanan.

Bahkan, Morales merasakan ia satu tanggungjawab besar yang perlu dilakukan dengan baik untuk memenuhi harapan mereka dan rekod ini tidak akan berhasil tanpa kerja keras satu pasukan.

“Tiada tekanan untuk saya sebab saya memang nak bermain untuk menolong pasukan, diri sendiri dan juga penyokong yang sentiasa hadir menyokong kami.

“Jadi, sudah tentu saya ingin sentiasa memberikan 100 peratus di atas padang sebab penyokong yang datang layak untuk menyaksikan pemain kesayangan mereka menjaringkan gol.

“Saya hanya fikirkan bagaimana untuk terus bekerja keras dan sudah tentu saya tidak boleh mengurangkan usaha ini walaupun sedikit kerana inilah yang penyokong inginkan,” tambahnya.

Perlawanan separuh akhir pertama TM Piala Malaysia akan berlangsung pada malam ini membabitkan aksi antara Kuala Lumpur dan Melaka United di Stadium Bolasepak Kuala Lumpur manakala Terengganu FC akan menentang Johor Darul Ta’zim (JDT) di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin.- MalaysiaGazette