Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin bercakap pada sidang media mengenai mengenai Tinjauan Kebangsaan Kesihatan dan Morbiditi (NHMS) 2020 di Kementerian Kesihatan Malaysia, Putrajaya. Foto AFFAN FAUZI, 26 NOVEMBER 2021.

PUTRAJAYA – Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) membenarkan penjaga dan pelawat untuk melawat pesakit dan menjaga pesakit di semua hospital berkuat kuasa serta-merta.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, kebenaran itu bagaimanapun diputuskan untuk beberapa kategori pesakit yang sedang menerima rawatan.

“Setelah mendengar rintihan daripada rakyat berkenaan dasar polisi lawatan bagi penjaga dan pelawat di hospital KKM, kita sudah memutuskan untuk membenarkan lawatan untuk beberapa kategori pesakit.

“Sebagai contoh, pesakit yang menghidap penyakit kritikal dan memerlukan penjagaan, pesakit tenat, kurang upaya, warga emas, yang memerlukan bantuan komunikasi membabitkan pesakit kanak-kanak, ibu dalam proses bersalin dan sebagainya,” katanya pada sidang media hari ini.

Menurut Khairy, bagi tujuan itu satu garis panduan akan dikeluarkan oleh KKM di hospital berkenaan.

Katanya, arahan itu dikeluarkan disebabkan tidak ada garis panduan yang ditetapkan oleh pihak hospital berhubung perkara itu malah, jika ada ianya berbeza-beza.

Beliau menegaskan, langkah membenarkan penjaga dan pelawat untuk menemani pesakit adalah wajar. – MalaysiaGazette