Pasukan polis Australia mengawal Honiara yang dikenakan perintah berkurung. foto Reuters

CANBERRA – Perintah berkurung malam akan dikenakan semula di ibu negara Kepulauan Solomon, Honiara selepas polis Australia mula mengawal kawasan panas berikutan protes ganas selama tiga hari di negara Pulau Pasifik Selatan itu.

Kementerian Kesihatan dalam satu kenyataan berkata, klinik bandar ditutup dan “semua penduduk Honiara yang terlibat dalam pembakaran, rusuhan, rompakan supaya berhenti serta-merta” selepas ambulansnya dibaling batu.

Gas pemedih mata telah digunakan di Chinatown, di mana rompakan dan pembakaran bangunan berterusan pada pagi Jumaat.

Perintah berkurung malam akan bermula pada 7 malam, Pasukan Polis Kepulauan Diraja Solomon berkata dalam satu kenyataan.

Perdana Menteri Manasseh Sogavare, yang meminta bantuan Australia pada hari Jumaat menyalahkan negara asing kerana mencetuskan protes ganas, tetapi tidak menamakan mana-mana negara.

Kebanyakan penunjuk perasaan datang dari Malaita – wilayah paling ramai penduduk Malaita dan berasa diabaikan oleh kerajaan di wilayah Guadalcanal dan menentang keputusan 2019 untuk menamatkan hubungan diplomatik dengan Taiwan dan mewujudkan hubungan rasmi dengan China.

Perdana Menteri Malaita Daniel Suidani dalam satu kenyataan minggu ini berkata,  Sogavare telah “meningkatkan kepentingan orang asing melebihi kepentingan orang Kepulauan Solomon” dan harus meletakkan jawatan.

“Saya berasa kasihan kepada rakyat saya di Malaita kerana mereka disuap dengan pembohongan palsu dan sengaja mengenai peralihan itu.

“Negara-negara yang kini mempengaruhi Malaita adalah negara yang tidak mahu hubungan dengan Republik Rakyat China,” kata Sogavare kepada Perbadanan Penyiaran Australia.

China dan Taiwan telah menjadi pesaing di Pasifik Selatan selama beberapa dekad dengan beberapa negara pulau bertukar kesetiaan.

Jurucakap Kementerian Luar Taiwan Joanne Ou dalam satu kenyataan kepada Reuters berkata: “Kami tiada kaitan dengan pergolakan itu”.

China bimbang tentang perkembangan di Kepulauan Solomon, kata Zhao Lijiang, jurucakap Kementerian Luar China.

“Fakta telah membuktikan bahawa penubuhan hubungan diplomatik antara China dan Kepulauan Solomon adalah selaras dengan pembangunan asas dan jangka panjang Kepulauan Solomon.

“Sebarang percubaan untuk menjejaskan perkembangan normal hubungan China-Solomon Islands akan menjadi sia-sia,” kata Zhou. – Reuters