Peter Foster. foto Getty Images

SYDNEY – Seorang lelaki yang melakukan penipuan bersiri di Australia, Peter Foster berjaya ditangkap, enam bulan selepas dia gagal hadir di mahkamah di sini atas dakwaan penipuan Bitcoin.

Foster, 59, dituduh menipu seorang lelaki Hong Kong sebanyak A$1.7 juta (£900,000; $1,2 juta) dalam mata wang kripto.

Tahun lalu dia ditangkap di Queensland dan diekstradisi ke New South Wales, tetapi dia didakwa melarikan diri selepas diberi jaminan.

Dia telah ditangkap berhampiran bandar Gisborne, kira-kira sejam di barat laut Melbourne pada hari Selasa.

Foster dituduh menyamar sebagai seorang lelaki bernama William “Bill” Dawson sebagai sebahagian daripada penipuan dalam talian.

Polis mendakwa dia menerima wang daripada lelaki Hong Kong beberapa kali antara April 2019 dan Januari 2020, dalam jumlah antara kira-kira A$125,000 hingga A$890,000.

Dia menghadapi pelbagai pertuduhan kerana secara tidak jujur ​​memperoleh kelebihan kewangan melalui penipuan dan menerbitkan bahan palsu atau mengelirukan untuk mendapatkan kelebihan.

Pada masa dia hilang ketika dalam syarat jaminan yang ketat yang memerlukan dia menyerahkan pasportnya, memakai gelang buku lali elektronik dan tidak dibenarkan menggunakan Internet atau telefon bimbit.

Dia juga dilarang meninggalkan rumahnya di Sydney melainkan kecemasan perubatan atau dia berjumpa polis atau peguamnya.

Foster telah diisytiharkan sebagai buruan selepas gagal hadir di mahkamah pada 20 Mei.

Suspek sebelum ini pernah terlibat dalam penipuan berprofil tinggi sebelum ini, terutamanya melibatkan bekas Perdana Menteri Tony Blair dan isterinya Cherie Blair, pada tahun 2002. – BBC