Bursa Malaysia
Logo Bursa Malaysia

KUALA LUMPUR – Bursa Malaysia Berhad (bursa) menggesa orang ramai supaya berhati-hati dan berwaspada terhadap penipuan pelaburan dalam talian.

Penipu biasanya cuba menarik orang ramai yang tidak curiga untuk menyertai skim dan aktiviti pelaburan dalam talian yang meragukan dengan meniru institusi kewangan yang sah.

Dalam sesetengah keadaan, penipu juga mendakwa mewakili bursa dengan menyalahgunakan logo Bursa Malaysia untuk mengukuhkan dakwaan mereka untuk menjalankan transaksi tanpa lesen.

Bursa Malaysia menjalankan program pendidikan pelabur sepanjang tahun untuk mendidik pelabur runcit dan orang ramai terhadap penipuan pelaburan dan kewangan sambil mempromosikan celik kewangan.

Pada tahun 2021, bursa telah menjalankan 39 program yang dihadiri oleh 8,511 peserta.

Malah, bursa kerap mengemas kini makluman penipuan terkini pada saluran media sosialnya.

Bursa Malaysia mengingatkan orang ramai agar hanya melabur dengan syarikat pelaburan berlesen.

Untuk melihat senarai terkini laman web yang tidak dibenarkan, produk pelaburan, syarikat dan individu, sila lawati Akademi Bursa di: https://bursaacademy.bursamarketplace.com/en/sc-investor-alert.

Di samping itu, Bursa Malaysia mengesyorkan agar pelabur mematuhi langkah berjaga-jaga berikut:
• Semak sama ada transaksi itu sah sebelum membuat sebarang pembayaran
• Simpan maklumat peribadi dan data anda secara peribadi
• Elakkan membalas emel, panggilan atau mesej teks yang mencurigakan
• Elak pautan atau lampiran tapak web yang mencurigakan yang boleh membahayakan peranti anda dengan virus
• Menjelaskan kesahihan sesuatu pelaburan dengan pihak berkuasa yang berkaitan seperti Bursa Malaysia atau Suruhanjaya Sekuriti Malaysia
• Laporkan kepada pihak berkuasa jika anda telah diganggu atau ditekan untuk membuat sesuatu transaksi dan pelaburan yang mencurigakan

Jika orang ramai menerima komunikasi yang tidak diminta dan/atau mencurigakan berkaitan, atau mendakwa sebagai ejen Bursa Malaysia, menghubungi bursa terus di talian 03 – 2732 0067 atau e-mel di [email protected] untuk mengesahkan kandungan mana-mana komunikasi tersebut. – MalaysiaGazette