Laut bergelora menjelang Taufan Malik yang dijangka melanda UK. foto Wales Online

ENGLAND – Tiupan angin sehingga 80 batu sejam dijangka melanda beberapa bahagian di United Kingdom hujung minggu ini susulan kemunculan Taufan Malik.

Amaran cuaca kuning disediakan di seluruh Scotland, Ireland Utara dan utara England pada hari Sabtu.

Angin paling kuat dijangka berlaku di timur Scotland.

Pejabat Meteorologi memberi amaran tentang kemungkinan terputusnya bekalan elektrik dan kemungkinan gangguan kepada pengangkutan jalan raya, kereta api, udara dan feri.

Satu lagi ribut juga dijangka melanda Scotland dan sebahagian Ireland Utara, serta utara dan timur England pada petang Ahad, dengan amaran kuning angin kuata melanda sehingga 12:00 GMT pada hari Isnin.

Pejabat Meteorologi berkata, impak Ribut Malik akan menjadi yang paling hebat di Denmark pada hari Ahad tetapi UK akan “diberi tamparan sekilas” mulai hari Sabtu apabila ia bergerak ke arah timur.

Ramalan itu memberi amaran kecederaan dan bahaya kepada nyawa boleh berlaku daripada serpihan yang berterbangan, serta daripada ombak besar dan bahan pantai yang dibuang ke laut, jalan pantai dan harta benda.

Kereta Api Scotland pula akan memperkenalkan sekatan kelajuan atas sebab keselamatan di bahagian laluan Dundee-Aberdeen, Aberdeen-Inverness, Far North, West Highland dan Kyle pada pagi Sabtu hingga awal petang.

Laluan utama Pantai Timur, laluan cawangan Berwick Utara dan Kereta Api Borders juga akan terjejas.

SP Energy Networks, syarikat yang bertanggungjawab untuk bekalan elektrik di tengah dan selatan Scotland, mengeluarkan nasihat keselamatan menjelang ribut.

Orang ramai turut diberi amaran bahawa bekalan kuasa dan liputan telefon mudah alih juga boleh terjejas, selain diminta berhati-hati dengan talian elektrik yang jatuh, kata syarikat tenaga itu. – BBC (https://www.bbc.com/news/uk-60171581)