Pihak polis melakukan ujian alkohol menggunakan alatan ‘Evidental Breath Analyzer‘ (EBA-II) kepada pemandu dalam Op Mabuk malam tadi

KUANTAN –  Pihak polis  mengingatkan  masyarakat supaya tidak memandu ketika befrada di bawah pengaruh alkohol bagi menjamin keselamatan pengguna jalan raya.

Ketua Polis Daerah Kuantan,  Asisten Komisoner Wan Mohd Zahari Wan Busu menasihati pemandu memupuk rasa sayang kepada diri sendiri dan orang lain serta mengelakkan kejadian tidak diingini seperti kemalangan jalan raya.

Jelas Wan Mohd Zahari, pihaknya menahan dua individu yang didapati memandu kenderaan di bawah pengaruh alkohol dalam Op Mabuk yang dijalankan selama dua hari di Kuantan.

Pihak polis melakukan ujian alkohol menggunakan alatan ‘Evidental Breath Analyzer‘ (EBA-II) bagi menguji tahap alkohol pemandu tidak melebihi bacaan had yang dibenarkan.

“Pada 19 dan 20 Februari, jam lebih kurang 10 malam sehingga 4 pagi, satu Operasi Mabuk dijalankan sekitar daerah Kuantan.

“Operasi diketuai Inspektor Faizal Basri bersama enam anggota Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Kuantan telah menahan 10 pemandu motokar untuk ujian saringan alkohol.

“Hasil dari ujian tersebut , dua lelaki yang berusia 30 dan 37 tahun didapati memandu di bawah pengaruh alkohol yang melebihi had ditetapkan,” katanya.

ACP Wan Mohd Zahari Wan Busu

Kedua suspek dibawa ke Balai Trafik Kuantan untuk tindakan selanjutnya dan kes disiasat dibawah Seksyen 45A(1) Akta Pengangkutan Jalan  (APJ) 1987, ujarnya.

Tambah beliau, jika sabit kesalahan mereka boleh dihukum penjara tidak melebihi 2 tahun dan denda minimum RM10,000 maksimum RM 30,000 dan hilang kelayakan lesen memandu tidak kurang dari 2 tahun. – MalaysiaGazette