Kenderaan beratur panjang di stesen minyak untuk membeli petrol. foto .stuff.co.nz

WELLINGTON – Rakyat New Zealand berpusu-pusu ke stesen minyak bagi memenuhi tangki, selain mengisi berbotol-botol minyak menjelang kenaikan harga besar petrol pada hujung minggu ini.

Harga petrol telah melonjak secara mendadak sepanjang bulan lalu, yang menyaksikan harga purata negara sebanyak 91 petrol meningkat 11.8 peratus kepada 2.94 dolar New Zealand seliter dan 23.1 peratus kenaikan untuk diesel kepada 2.28 dolar New Zealand seliter, mengikut perbandingan harga Gaspy.

Pada hari Jumaat, peruncit bahan api tempatan Waitomo memberi amaran tentang kenaikan harga yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Ketua Eksekutif Jimmy Ormsby berkata, syarikat itu telah dinasihatkan oleh pembekalnya bahawa harga akan meningkat selepas jam 6 petang waktu tempatan petang Jumaat.

“Ini adalah lonjakan tunggal terbesar dalam harga borong yang pernah saya lihat,” kata Ormsby.

Walaupun kebanyakan pesaing mengatakan mereka tidak akan mengikut langkah untuk mengenakan kenaikan harga secara mendadak, namun pengguna-pengguna kenderaan bertindak balas dengan beratur di stesen minyak dan mengisi tangki mereka untuk mengatasi potensi kenaikan harga.

Stesen minyak di seluruh negara dibanjiri dengan kereta sebelum kenaikan harga berkuat kuasa.

Beberapa stesen minyak dilaporkan telah kehabisan petrol 91, 95 dan diesel, manakala stesen lain menyaksikan barisan sepanjang 1 kilometer.

Harga bahan api sejak itu melonjak 17 hingga 30 cent di stesen minyak Waitomo yang berbeza.

Harga berbeza di antara stesen minyak, tetapi tanda kenaikan harga nampaknya tiada trend pelonggaran.

Ahli ekonomi Institut Penyelidikan Ekonomi New Zealand, Shamubeel Eaqub memberitahu media tempatan bahawa kenaikan mendadak harga bahan api boleh dikaitkan dengan krisis Ukraine.

Menteri kewangan New Zealand, Grant Robertson juga memberi amaran pada hari Khamis bahawa ia “bukan penghujung jalan” untuk kenaikan harga petrol dan diesel.

“Saya tidak boleh memberi anda jangka dolar tertentu, tetapi agak jelas harga petrol akan terus meningkat,” kata Robertson. – Xinhua (http://www.xinhuanet.com/english/asiapacific/20220312/31723c374e5343beb9bdc922a93de075/c.html)