Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Kementerian Perusahaan, Perladangan dan Komoditi (KPPK) menganggarkan jumlah kutipan cukai keuntungan minyak sawit pada tahun ini akan melebihi RM1 bilion.

Unjuran itu berdasarkan purata harga minyak sawit mentah (MSM)  bagi 2022 sebanyak RM4,250 setiap tan  dan anggaran pengeluaran MSM bagi 2022 sebanyak 19.0 juta tan.

Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi, Datuk Zuraida Kamaruddin menjangkakan hasil eksport minyak sawit bagi 2022 meningkat 11.8 peratus kepada RM72.25 bilion daripada RM64.62 bilion yang dicatatkan pada 2021.

Industri minyak sawit juga dianggarkan menjana hasil cukai bernilai RM2 bilion lagi daripada cukai eksport pada 2022.

Sementara itu, eksport kayu dan produk kayu dijangka berjumlah RM24 bilion atau meningkat 5.52 peratus berbanding 2021 (nilai RM22.74 bilion).

Menurutnya, harga global komoditi yang menggalakkan dan pertumbuhan kukuh dalam sektor itu akan membantu mempercepatkan Pelan Pemulihan Nasional (PPN).

Zuraida berkata, pemilik ladang, daripada konglomerat tersenarai kepada pekebun kecil, serta pemain industri lain semuanya berpeluang mendapat keuntungan daripada peningkatan hasil.

Ini akan diterjemahkan kepada keuntungan yang lebih tinggi dan membantu kerajaan meningkatkan hasil cukainya.

”Peningkatan hasil cukai akan membolehkan kerajaan melaksanakan lebih banyak projek sosio-ekonomi dalam semangat “Keluarga Malaysia”. Ini termasuk membina sekolah, hospital, jalan raya dan menyampaikan bantuan kewangan kepada golongan yang memerlukan,” katanya dalam kenyataan di sini.

Zuraida berkata, perkembangan ini tepat pada masanya memandangkan kerajaan telah membelanjakan berbilion ringgit sejak dua tahun lalu untuk membantu rakyat Malaysia berikutan krisis berkembar pandemik Covid-19 serta kemerosotan ekonomi.

”KPPK gembira kerana ia dapat membantu usaha kerajaan dalam masa yang sukar ini. Bagi pihaknya, KPPK akan meningkatkan usaha untuk membantu pemain industri di bawah bidang kuasanya merebut peluang ekonomi ini, termasuk membuka lebih banyak pasaran untuk komoditi kami.

”Sejak dua bulan lalu, saya telah mengetuai misi perdagangan yang meluas di luar negara untuk membuka pasaran bagi komoditi kami,” ujarnya.

Negara-negara seperti Iran, Turki, India dan China telah menyatakan minat untuk meningkatkan import komoditi negara.

Beberapa negara telah meningkatkan pembelian mereka untuk produk ini, sementara yang lain sedang dalam proses memuktamadkan perjanjian perdagangan.

Sebagai contoh, China dijangka mengimport tambahan 500,000 tan minyak sawit dari Malaysia pada 2022 manakala India akan menjadi destinasi pasaran utama negara untuk minyak sawit negara dengan tambahan import sebanyak dua juta tan tahun ini.

India dijangka menghadapi kekurangan minyak yang boleh dimakan kerana bergantung kepada minyak bunga matahari dari Ukraine dan perubahan kepada dasar eksport kelapa sawit Indonesia.

Dengan ini, katanya, minyak sawit Malaysia akan membantu mengisi kekosongan ini di India.

Zuraida menambah, KPPK juga akan membantu pemain industri, terutamanya pekebun kecil untuk menjadikan perniagaan mereka lebih mampan pada masa hadapan termasuk usaha untuk mengautomasikan perniagaan mereka, meningkatkan penggunaan teknologi maklumat dan mengurangkan pergantungan kepada buruh asing.

Ini boleh dilakukan dengan strategi pelaburan semula yang betul berikutan peningkatan perolehan mereka.

Sebagai contoh, skim pembiayaan mudah tanam semula pekebun kecil bertujuan menyediakan pembiayaan mudah kepada pekebun kecil untuk menanam semula kelapa sawit yang tidak produktif.

Ia menawarkan kadar faedah rendah dua peratus dan tempoh moratorium selama 48 bulan.

Terdapat juga skim pembiayaan mudah bagi input pertanian untuk pekebun kecil kelapa sawit dengan kadar
keuntungan serendah dua peratus yang bertujuan membantu pekebun kecil membeli input pertanian seperti baja dan bahan kawalan rumpai dan perosak, ujarnya. – MalaysiaGazette