Oh Tong Keong.

GEORGE TOWN – Parti Gerakan menggesa ahli Parlimen melunaskan bayaran cukai pendapatan untuk dijadikan teladan yang baik kepada rakyat jelata.

Timbalan presidennya, Oh Tong Keong berkata, pembayaran cukai pendapatan adalah tanggungjawab bersama setiap warga negara tanpa mengira bangsa dan latar belakang seseorang.

Jelas beliau, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) harus mengambil tindakan yang setimpal dan adil terhadap sesiapa yang gagal membuat bayaran cukai pendapatan termasuk ahli Parlimen serta wakil rakyat.

“Pihak LHDN harus bersikap adil dan saksama, bukannya bersikap double standard dengan hanya mengambil tindakan ke atas orang awam yang gagal membayar cukai pendapatan.

“Tanggungjawab seseorang wakil rakyat adalah berkhidmat untuk masyarakat dan memperjuangkan hak serta kepentingan rakyat, bukannya menikmati layanan istimewa setelah diberi mandat oleh rakyat dalam pilihan raya,” katanya dalam kenyataan media hari ini.

Sehubungan itu,Tong Keong menggesa Kementerian Kewangan mengambil tindakan ke atas ahli parlimen serta wakil rakyat yang gagal membayar cukai pendapatan.

Terdahulu, Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz memaklumkan terdapat ahli parlimen yang gagal membayar cukai pendapatan untuk tempoh tahun 2019 hingga 2020

Kata beliau, jumlah tunggakan cukai itu adalah sebanyak RM1,767,617. – MalaysiaGazette