Takiyuddin Hassan PAS Ismail Sabri PM
Takiyuddin Hassan

KUALA LUMPUR – Pas akan memberikan sokongan penuh kepada Rang Undang-Undang (RUU) Perlembagaan (Pindaan) (No. 3) 2022 yang akan dibentangkan dalam Sidang Khas Parlimen pada Isnin ini.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Seri Takiyuddin Hassan dalam satu kenyataan hari ini berkata, pembentangan RUU berkenaan bertujuan untuk meminda Perlembagaan Persekutuan khususnya Perkara 10(3) yang berkaitan dengan Perkara 10(1)(c), iaitu mengenai kebebasan berpersatuan.

“Berdasarkan kes Dewan Undangan Negeri Kelantan -lawan (vs)- Nordin Salleh & Anor, yang diputuskan oleh Mahkamah Agung Malaysia pada 3 April 1992, sesuatu peruntukan undang-undang ataupun Perlembagaan Negeri berkaitan sekatan lompat parti akan dianggap bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan selagi Perkara 10 tidak dipinda bagi membolehkan suatu Akta Lompat Parti digubal dan diluluskan oleh Parlimen.

“Maka atas dasar inilah, Jemaah Menteri yang bersidang pada 6 April 2022 memutuskan Sidang Khas Parlimen pada 11 April 2022 perlu bersidang untuk meminda Perkara 10 bagi membolehkan suatu akta berkaitan lompat parti dibentangkan dan diluluskan oleh Parlimen dalam suatu sidang yang lain,” katanya.

Takiyuddin yang juga Menteri Tenaga dan Sumber Asli berkata Jemaah Menteri secara sebulat suara bersetuju bahawa perkara-perkara berkaitan dengan lompat parti dan implikasinya dari segi undang-undang perlu dimasukkan secara lengkap dan terperinci dalam suatu Akta Parlimen yang khusus.

“Akta Parlimen tersebut perlu merangkumi definisi-definisi yang tepat, misalan-misalan yang terang dan penjelasan yang konkrit bagi mengelakkan kekeliruan, penyalahgunaan kuasa dan kemungkinan berat sebelah yang turut menyebabkan pihak-pihak yang terkesan mencabarnya di mahkamah,” katanya.

Media sebelum ini melaporkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, Rang Undang-Undang Anti Lompat Parti tidak akan dibentang pada Sidang Khas Dewan Rakyat Isnin ini.

Bagaimanapun, Wan Junaidi dalam kenyataan bersama Pengerusi Bersama Jawatankuasa Pemandu Transformasi dan Kestabilan Politik Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail pada Khamis lepas berkata, sidang khas itu diteruskan untuk membentang dan membahaskan RUU Perlembagaan (Pindaan) (No. 3) 2022.

RUU Perlembagaan (Pindaan) berhubung antilompat parti akan dibentang, dibahas dan diluluskan, pada satu lagi sidang khas Parlimen yang akan ditentukan kelak. – Bernama