Harga petrol di sebuah stesen minyak di Hague, Belanda. foto Xinhua

BERLIN – Harga petrol dan diesel di Belanda, Denmark dan Jerman lebih tinggi berbanding mana-mana negara Eropah lain, kata Pejabat Perangkaan Persekutuan Jerman (Destatis).

Pada awal Mac, harga untuk bahan api E10 standard dan diesel di stesen minyak di Jerman meningkat melebihi paras 2 euro (2.18 dolar AS) seliter.

Pejabat Kartel Persekutuan (BKartA) berkata, ia akan memantau dengan teliti harga sebagai tindak balas terhadap perkembangan ini.

Harga bahan api lebih tinggi di Belanda dan Denmark, masing-masing pada 2.11 euro dan 2.09 euro.

Walau bagaimanapun, Jerman mempunyai harga diesel tertinggi bagi mana-mana negara Eropah setakat 4 April, menurut Destatis.

Kerajaan Jerman menggunakan beberapa langkah untuk mengurangkan kesan kenaikan harga tenaga, termasuk menaikkan elaun bebas cukai asas dan elaun perbatuan yang lebih tinggi untuk penumpang jarak jauh.

Di samping itu, cukai tenaga ke atas diesel dan petrol di Jerman akan dikurangkan buat sementara waktu masing-masing sebanyak 14 sen euro dan 30 sen euro seliter.

Untuk menjadikan pengangkutan awam lebih berpatutan, tiket khas 90 hari akan disediakan dengan harga hanya sembilan euro sebulan.

Kos bahan api adalah yang paling rendah di Poland, yang mana harga untuk E5 hanya 1.42 euro.

Angka ini berdasarkan data daripada Suruhanjaya Eropah dan Unit Ketelusan Pasaran Untuk Bahan Api (MTU Fuels) di Pejabat Kartel Persekutuan (1 euro = 1.09 dolar A.S.). – Xinhua