Ustaz Abdul Somad

KUALA LUMPUR – Pendakwah terkenal Indonesia, Ustaz Abdul Somad (UAS) mahu pihak berkuasa Singapura memberi penjelasan sekatan yang dikenakan terhadapnya daripada memasuki negara tersebut.

Abdul Somad yang seringkali dijemput ke Malaysia untuk memberi ceramah, mempersoalkan tindakan pihak berkuasa republik berkenaan yang menghalangnya memasuki negara itu.

Katanya, pihak imigresen Singapura tidak memberikan alasan beliau dihalang daripada memasuki negara itu.

“Itulah, yang mereka tak bisa menjelaskan (sebab sekatan), itu yang pengawal imigresen tak bisa menjelaskan. Jadi, yang bisa menjelaskan kedutaan Singapura di Jakarta.

“Anda harus menjelaskan kepada komuniti, kenapa negara anda, kerajaan anda menolak kami.

“Kenapa? Apakah kerana terrorist apakah kerana ISIS, apakah bawa narkoba (dadah)? Perlu jelaskan,” katanya dalam wawancara di saluran YouTube Hai Guys Official.

Media Indonesia sebelum ini melaporkan pendakwah itu telah berkongsi pengalamannya ditahan dalam satu ruang kecil oleh pihak berkuasa di negara itu.

“Saya dimasukkan ke dalam satu ruangan umpama liang lahad. Satu jam saya di ruang kecil itu barulah digabungkan di ruang yang ramai bersama yang lain,” katanya menerusi Instagram.

Sementara itu, Duta Besar Indonesia ke Singapura, Suryopratomo memberitahu media Indonesia bahawa Abdul Somad tidak diusir tetapi dilarang masuk ke republik itu.

“Informasi yang saya dapat, UAS tidak diizinkan untuk masuk Singapura karena tidak memenuhi kriteria warga asing berkunjung ke Singapura.

“Jadi tidak dideportasi karena beliau belum masuk Singapura,” kata Suryopratomo.-Agensi

1 Komen

Comments are closed.