Anthony Albanese angkat sumpah sebagai Perdana Menteri Australia ke-31 di Government House pagi tadi. Foto AAP

SYDNEY – Anthony Albanese telah mengangkat sumpah sebagai perdana menteri ke-31 Australia pada jam 7.33 pagi tadi selepas peralihannya dipercepatkan menjelang lawatan diplomatik beliau ke Tokyo.

Albanese berada di Government House pada hari Isnin di Canberra bersama Timbalan Perdana Menteri Richard Marles, Menteri Luar, Penny Wong dan Bendahari baharu, Jim Chalmers dan Menteri Kewangan Katy Gallagher bagi menubuhkan kementerian sementara.

Menteri-menteri ini akan memegang semua portfolio sehingga kaukus Parti Buruh bermesyuarat seterusnya meletakkan kementerian penuh.

Albanese dan Senator Wong sedang menuju ke Tokyo pada petang Isnin untuk Mesyuarat Quad dengan Presiden Joe Biden dan Perdana Menteri Jepun, Fumio Kishida dan Perdana Menteri India, Narendra Modi.

Sidang Kemuncak Quad Leaders menghimpunkan empat pemimpin negara demokrasi liberal – Australia, Jepun, India, dan Amerika Syarikat – untuk menyokong Indo-Pasifik yang bebas, terbuka dan berdaya tahan dengan Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN) ) di pusatnya.

Albanese mengeluarkan kenyataan malam tadi dengan memaklumkan akan menggunakan mesyuarat itu untuk bercakap tentang cita-cita kerajaannya dalam menangani perubahan iklim dan meneruskan tumpuan dasar luar yang lebih kukuh di rantau ini.

“Ini akan menjadi lawatan antarabangsa pertama saya sebagai perdana menteri dan saya berbesar hati untuk mewakili Australia di forum penting ini,” kata kenyataan itu.

Pada pagi Isnin, angka rasmi dari Suruhanjaya Pilihan Raya Australia menunjukkan Parti Buruh mempunyai 75 kerusi di Dewan Rakyat – kurang satu daripada majoriti.

Gabungan Liberal-Nasional mempunyai 57 kerusi, dengan Scott Morrison bersedia untuk berundur daripada kepimpinan Parti Liberal, sebaik mesyuarat bilik parti boleh dijadualkan. – SBS News