Ahli keluarga melihat mayat Sayad Khodai yang ditembak mati di dalam kereta. Foto EPA

TEHRAN – Seorang kolonel Pengawal Revolusi Iran ditembak mati dalam satu pembunuhan di ibu negara Iraq.

Dua lelaki bersenjata bermotosikal dilaporkan menembak Kolonel Sayad Khodai yang berada di dalam kereta di luar rumahnya sebanyak lima kali.

Setakat ini, tiada kumpulan mengaku bertanggungjawab atas serangan Ahad lalu dan usaha memburu lelaki bersenjata itu sedang dijalankan.

Imej dari tempat kejadian menunjukkan seorang lelaki berlumuran darah, rebah di dalam kereta dengan tali pinggang keledar masih terpasang.

Kolonel Khodai ialah anggota kanan Pasukan Quds elit, sayap luar Pengawal Revolusi (IRGC) yang menjalankan operasi di luar negara.

Sayad Khodai. Foto EPA

Amerika Syarikat (AS) menuduh pasukan itu menyokong organisasi pengganas dan bertanggungjawab ke atas serangan di seluruh Timur Tengah.

Jurucakap Kementerian Luar Iran, Saeed Khatibzadeh berkata, kolonel itu dibunuh oleh “musuh-musuh” Iran yang merupakan “ejen pengganas yang bergabung dengan keangkuhan global” – merujuk kepada AS dan sekutunya – dan berkata negara lain yang “mendakwa berperang. keganasan malangnya diam dan menyokongnya”.

Sebelum ini, pegawai Iran menuduh Israel berada di belakang pembunuhan berprofil tinggi tersebut.

Ketika berita tentang pembunuhan itu tersebar, berita negara Iran melaporkan Pengawal Revolusi telah mendedahkan dan menangkap rangkaian pengintip Israel.

Namun, tiada ulasan daripada Israel.

Khodai ialah pemimpin Pasukan Quds berprofil tinggi kedua yang terbunuh dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Pada 2020, komander tentera paling berkuasa Iran, Jeneral Qasem Soleimani, terbunuh dalam serangan udara AS di Iraq.

Qasem menerajui operasi ketenteraan Iran di Timur Tengah sebagai ketua Pasukan Quds, dan kematiannya menandakan peningkatan besar dalam ketegangan antara Washington dan Tehran.

Pada tahun yang sama, saintis nuklear Mohsen Fakhrizadeh ditembak mati di Tehran.

Fakhrizadeh merupakan individu sangat penting dan dia sentiasa diiringi oleh beberapa pengawal peribadi – memainkan peranan penting dalam program nuklear Iran tetapi kerajaan menegaskan aktiviti nuklearnya adalah aman sepenuhnya.

Iran menuduh Israel menggunakan senjata kawalan jauh untuk membunuhnya. – BBC