Logo Petronas.

KUALA LUMPUR – Petroliam Nasional Berhad (Petronas) mengekalkan kedudukannya sebagai jenama Minyak dan Gas (O&G) terkukuh di dunia untuk tahun ketiga berturut-turut, menurut laporan tahunan Brand Finance 2022 mengenai jenama O&G paling bernilai dan paling kukuh.

Syarikat itu juga kekal antara 10 jenama O&G paling bernilai di seluruh dunia pada 2022.

Kedudukan Petronas dipacu oleh hasil Indeks Kekuatan Jenamanya (BSI) yang meningkat daripada 87 tahun lepas kepada 87.7 pada 2022.

BSI dinilai berdasarkan prestasi jenama, memfokuskan pada ukuran tidak ketara berbanding pesaingnya.

Menurut Brand Finance, Petronas berada pada kedudukan yang baik untuk mengukuhkan lagi jenamanya kerana syarikat itu menyasarkan untuk menyediakan pelbagai pilihan tenaga selaras dengan aspirasinya untuk mencapai pelepasan karbon sifar bersih menjelang 2050.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Petronas, Datuk Tengku Muhammad Taufik berkata, pencapaian Petronas ini menunjukkan ia berdaya tahan dan ketabahan tenaga kerjanya dalam menghadapi gangguan melampau terhadap ekosistem tenaga selama dua tahun.

Walaupun kita mengharungi persekitaran yang lebih berisiko dan tidak menentu dengan kedudukan yang agak mantap, keutamaan Petronas adalah untuk memastikan keselamatan bekalan tenaga untuk Malaysia dan pelanggan di seluruh dunia.

”Melaksanakan komitmen ini menjadi lebih menakutkan apabila keadaan geopolitik yang semakin memuncak terus mengancam pemulihan pasca-pandemik yang sudah rapuh.

”Memandang ke hadapan, Petronas percaya bahawa dengan kekuatan dan kebolehpercayaan portfolio terasnya digabungkan dengan tawaran baharu dalam penyelesaian tenaga yang lebih bersih, ia akan berkembang menjadi ‘premis tenaga besar’ yang memacu perniagaan dan kemajuan dengan cara yang adil dan mampan di lokasi dan tempat negara kami beroperasi,” katanya.

Selain menilai jenama, Brand Finance juga menentukan kekuatan relatif jenama melalui kad skor seimbang metrik yang menilai pelaburan pemasaran, ekuiti pemegang kepentingan dan prestasi perniagaan.

Dalam laporan 2022 Brand Finance Global 500 mengenai jenama paling berharga di dunia yang dikeluarkan awal tahun ini, prestasi jenama Petronas yang konsisten telah menyumbang kepada Nilai Jenama AS$13.6 bilion pada 2022, peningkatan 13 peratus daripada 2021. – MalaysiaGazette