Logo WHO di ibu pejabat di Geneva, Switzerland. foto Reuters

LONDON – Pertubuhan Kesihatan Sedunia berkata kes wabak cacar monyet yang semakin memuncak di lebih 50 negara harus dipantau dengan teliti tetapi belum masanya untuk diisytiharkan sebagai kecemasan kesihatan global.

Dalam satu kenyataan, Jawatankuasa Kecemasan WHO berkata, banyak aspek ‘luar biasa’ wabak berlaku dan mengakui cacar monyet yang menjadi endemik di beberapa negara Afrika telah diabaikan selama bertahun-tahun.

“Walaupun beberapa ahli menyatakan pandangan berbeza, jawatankuasa itu memutuskan secara konsensus untuk menasihati Ketua Pengarah WHO bahawa pada peringkat ini wabak itu harus ditentukan untuk tidak menjadi” kecemasan kesihatan global, kata WHO dalam satu kenyataan.

WHO bagaimanapun menunjuk kepada “sifat kecemasan” wabak itu dan berkata, mengawal penyebarannya memerlukan tindak balas yang “bersungguh-sungguh”.

Jawatankuasa itu berkata, wabak itu harus “dipantau dengan teliti dan dikaji semula selepas beberapa minggu”.

Tetapi ia akan mengesyorkan penilaian semula sebelum itu, jika perkembangan baharu tertentu muncul – seperti kes dalam kalangan pekerja seks; penularan ke negara lain atau dalam negara yang mempunyai sudah mempunyai kes; peningkatan keterukan kes; atau peningkatan kadar penyebaran.

Ketua Pengarah WHO Tedros Adhanom Ghebreysus memanggil jawatankuasa kecemasan pada hari Khamis lalu selepas menyatakan kebimbangan mengenai wabak cacar monyet di negara yang tidak pernah melaporkan penyakit itu sebelum ini.

“Wabak semasa ini amat membimbangkan kerana penularan yang pantas dan berterusan ke negara dan wilayah baharu dan risiko penularan berterusan dan populasi yang terdedah termasuk orang yang lemah imun, wanita hamil dan kanak-kanak,” kata Tedros.

Cacar monyet telah menyebabkan orang sakit selama beberapa dekad di tengah dan barat Afrika tetapi sejak bulan lalu, penyakit itu tidak diketahui menyebabkan wabak yang ketara di beberapa negara, melibatkan orang yang tidak mempunyai hubungan perjalanan ke benua itu.

Mengisytiharkan kecemasan kesihatan global bermakna krisis kesihatan adalah peristiwa “luar biasa” yang memerlukan tindak balas yang diuruskan secara global dan penyakit itu berisiko tinggi untuk merentas sempadan.

WHO sebelum ini membuat pengisytiharan serupa untuk penyakit termasuk Covid-19, Ebola di Congo dan Afrika Barat; zika di Brazil dan usaha berterusan untuk menghapuskan polio.

Pengisytiharan kecemasan kebanyakannya berfungsi sebagai rayuan untuk menarik lebih banyak sumber global dan perhatian kepada wabak.

WHO mengesahkan lebih 3,200 jangkitan cacar monyet di kira-kira 40 negara yang belum pernah melaporkan penyakit itu sebelum ini.

Kebanyakan kes berlaku dalam kalangan lelaki gay, biseksual atau melakukan hubungan seks dengan lelaki lain dan lebih daripada 80% kes adalah di Eropah. – AP