Tinjauan pendapat yang dilakukan Pusat Kajian Undian UCSI mendapati sebanyak 90 peratus rakyat berdepan dengan kenaikan harga barangan harian rumah sejak dua bulan lalu.- Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Tinjauan pendapat yang dilakukan Pusat Kajian Undian UCSI mendapati sebanyak 90 peratus rakyat berdepan dengan kenaikan harga barangan harian rumah sejak dua bulan lalu.

Kaji selidik yang dijalankan ke atas 1,178 orang responden turut mendapati 71 peratus berpandangan gaji yang mereka peroleh tidak cukup untuk menampung inflasi dalam beberapa bulan akan datang.

Seramai 84 peratus setuju Malaysia ketika ini sedang berhadapan dengan inflasi.

“Bagi soalan mengenai status kewangan mereka untuk tempoh tiga atau enam bulan ke depan, 16 peratus berpendapat kewangan mereka akan bertambah baik.

“Dan 45 peratus lagi berpendapat kewangan mereka akan bertambah teruk manakala 39 peratus berpendapat ia akan kekal sama,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Kajian turut mendapati sebanyak 86 peratus responden telah berdepan kenaikan harga daging sejak dua bulan lalu.

Kenaikan harga buah dan sayur (85 peratus), kenaikan harga produk import (81 peratus), kenaikan produk elektrik (80 peratus) dan kenaikan harga barang kemas (77 peratus).

Menurutnya, kaji selidik tersebut menunjukkan majoriti responden berdepan kenaikan harga bagi barangan keperluan dan kehendak.

Tambahnya, bantuan yang diberikan kerajaan melalui Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) mungkin tidak akan meredakan keresahan rakyat dalam tempoh tiga hingga enam bulan akan datang.

“Kerajaan cuba membantu rakyat B40 berdepan situasi ini dengan memberi tambahan RM100 bagi isi rumah dan RM50 bagi golongan bujang yang layak melalui BKM.

“Namun dengan kurangnya keyakinan terhadap situasi kewangan bagi tempoh tiga atau enam bulan ke depan, mampukah ia membantu rakyat Malaysia berdepan kesukaran kewangan?” soal kenyataan yang sama.-MalaysiaGazette