Penduduk Kanada menyerbu restoran untuk mendapatkan sambungan internet selepas berlaku gangguan sejak Jumaat lalu.

TORONTO – Perkhidmatan pengangkutan, perbankan dan kecemasan Kanada terjejas akibat gangguan internet dan telefon mudah alih sejak hari Jumaat.

Gangguan itu turut menjejaskan talian kecemasan 911.

Penduduk Kanada berpusu-pusu ke kedai kopi dan perpustakaan untuk mencari sambungan.

Gangguan perkhidmatan bermula pada 4.30 waktu tempatan (08:30 GMT) pada hari Jumaat dan berlangsung selama lebih daripada 15 jam, tetapi kebanyakan perkhidmatan kini telah dipulihkan.

Penyedia mudah alih dan internet terbesar Kanada, Rogers memohon maaf atas gangguan perkhidmatan di seluruh negara itu.

Ketua Pegawai Eksekutif syarikat Tony Staffieri berkata, kerja-kerja penyelenggaraan “menyebabkan beberapa operasi tidak berfungsi pada awal pagi Jumaat”.

Gangguan itu memberi kesan yang besar pada pelbagai perkhidmatan di seluruh Kanada, sekali gus memberi amaran tentang akibat terlalu bergantung pada komunikasi moden.

Banyak perkhidmatan 911 melaporkan kesukaran untuk menerima panggilan masuk dan hospital meminta kakitangan yang bertugas on call untuk datang bekerja sehingga isu itu diselesaikan.

Seorang ibu, Lara Morgan, menggambarkan bagaimana dia bergelut untuk menghubungi perkhidmatan kecemasan selepas anaknya cedera dalam permainan ragbi dengan kecederaan tulang belakang.

Bercakap kepada akhbar Globe and Mail, ibu itu berkata, dia akhirnya menemui seseorang yang mempunyai telefon bimbit yang bukan menggunakan perkhidmatan Rogers untuk menghubungi 911.

Kesukaran itu menghubungi 911 turut mendedahkan perkhidmatan ambulans juga bergantung pada rangkaian Rogers hingga menyukarkan penghantaran paramedik.

Gangguan itu juga menyebabkan beberapa acara dibatalkan, termasuk tarikh jelajah Toronto penyanyi Kanada The Weeknd.

Pertunjukan itu sepatutnya berlangsung di Toronto Blue Jays, yang dimiliki oleh Rogers Communications.

Di wilayah Quebec, Mahkamah Montreal terpaksa menangguhkan perbicaraan perbicaraan ke atas mogul fesyen Peter Nygard selepas pegawai penjara tidak dapat menghubungkan kes itu menggunakan sistem persidangan video.

Pengkritik berkata, gangguan itu menunjukkan keperluan untuk lebih banyak persaingan dalam sektor telekomunikasi Kanada.

Sektor itu dikuasai tiga syarikat – Rogers, BCE Inc dan Telus Corp – mengawal 90% bahagian pasaran di Kanada.

Rogers sahaja digunakan hampir 11 juta rakyat Kanada. – BBC