Takiyuddin Hassan

KUALA LUMPUR –  Setiausaha Agung Pas, Datuk Seri Takiyuddin Hassan hari ini membuat pengakuan sememangnya wujud satu draf perjanjian berhubung jawatan Timbalan Perdana Menteri (TPM) sebelum ini.

Bagaimanapun kata Menteri Tenaga dan Sumber Asli itu, perjanjian tersebut yang dikenali sebagai Memorandum Of Agreement (MOA) bukan Memorandum of  Understanding (MOU) dan tidak memberi syarat pelantikan itu adalah dimestikan.

Malah kata Takiyuddin, draf perjanjian itu pula dibuat ketika beliau masih menjadi  Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang) pada waktu itu.

“Memang ada penjanjian antara Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang menyebut jawatan TPM tetapi tidak ada syarat untuk ianya dimestikan.

“Jawatan TPM itu tidak pernah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan sebaliknya adalah atas kehendak Yang di-Pertuan Agong,” katanya kepada media di Bukit Gantang, Perak hari ini.

Jelas beliau lagi, apabila tidak ada dalam Perlembagaan maka keputusan itu terpulang kepada Yang di-Pertuan Agong sama ada hendak melantik atau tidak.

“Perdana Menteri berhak atas hak prerogatifnya ingin melantik TPM jika beliau berasa perlu,” ujarnya.

Takiyuddin juga mendedahkan dirinya tidak pasti jika Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang tahu mengenai perjanjian itu.

Untuk makluman, Abdul Hadi menafikan sebarang perjanjian berkaitan pelantikan jawatan TPM manakala Muhyiddin pula menyuruh ia merujuk kepada Takiyuddin yang didakwanya sebagai pembuat draf perjanjian berkaitan jawatan orang nombor dua dalam kerajaan itu. – MalaysiaGazette