Gambar hiasan. foto Reuters

NEW YORK – Harga minyak diniagakan lebih rendah pada hari Selasa, melanjutkan kerugian daripada sesi sebelumnya kerana pelabur bimbang tentang permintaan minyak global berikutan data pengeluaran yang lemah di beberapa negara.

Niaga hadapan minyak mentah Brent turun AS$0.29 kepada AS$99.74 setong menjelang 0002 GMT dan niaga hadapan minyak mentah WTI turun AS$0.22 kepada AS$93.67 setong.

Kemerosotan itu berlaku selepas niaga hadapan Brent merosot pada hari Isnin kepada AS$99.09 setong, terendah sejak 15 Julai.

Penanda aras minyak mentah AS pula susut kepada AS$92.42 setong, paling lemah sejak 14 Julai.

Harga tidak menentu kerana pelabur bimbang bekalan global yang ketat ekoran potensi kemelesetan global.

Kebimbangan kemelesetan meningkat pada hari Isnin apabila tinjauan dari Amerika Syarikat, Eropah dan Asia menunjukkan kilang-kilang bergelut untuk mendapatkan momentum pada bulan Julai, menandakan permintaan global dan sekatan ketat Covid-19 di China memperlahankan pengeluaran.

Penurunan harga juga berlaku ketika peserta pasaran menunggu keputusan mesyuarat pada hari Rabu antara Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dan sekutu termasuk Rusia, bersama-sama dikenali sebagai OPEC+, untuk memutuskan pengeluaran September.

Seorang wartawan berita Fox Business berkata Arab Saudi akan mendorong OPEC+ untuk meningkatkan pengeluaran minyak pada mesyuarat itu.

Dua daripada lapan sumber OPEC+ dalam tinjauan Reuters pula berkata, peningkatan sederhana untuk September akan dibincangkan pada mesyuarat 3 Ogos.

Selebihnya berpendapat output berkemungkinan kekal stabil.

Sementara itu, Amerika Syarikat pada Isnin mengenakan sekatan ke atas China dan firma lain yang dikatakan membantu menjual berpuluh-puluh juta dolar dalam minyak Iran dan produk petrokimia ke Asia Timur kerana ia berusaha meningkatkan tekanan ke atas Tehran untuk mengekang program nuklearnya. – Reuters