Mesej jualan organ yang tular di media sosial. Ihsan PDRM

KUALA LUMPUR – Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak pernah mengeluarkan amaran tentang kegiatan penculikan manusia dan penjualan organ, sepertimana didakwa di laman media sosial.

Ketua Komunikasi Korporat PDRM, Asisten Komisioner Skandaguru Anandan berkata, pihaknya telah mengesan mesej tular di laman media sosial bertajuk ‘Amaran kepada semua ibu bapa/penjaga harga organ di Malaysia’.

Tambahnya, mesej palsu itu menyenaraikan harga jualan bagi organ manusia seperti jantung, buah pinggang, mata, paru-paru dan hati.

“Mesej itu turut mendakwa, kononnya pihak Bukit Aman mengeluarkan amaran kepada para ibu bapa agar berhati-hati dengan dua buah kenderaan berwarna putih yang dikatakan terlibat dalam kegiatan penculikan manusia dan penjualan organ terutamanya kanak-kanak berumur bawah 15 tahun,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Menurut Skandaguru, sehingga kini tiada laporan polis diterima khususnya melibatkan dua buah kenderaan yang digunakan dalam kegiatan tersebut.

“PDRM mengingatkan orang ramai agar tidak mudah percaya dan terpengaruh serta tidak membuat perkongsian sebarang hantaran serta mesej di aplikasi media sosial tanpa menyemak kesahihannya terlebih dahulu,” ujarnya. – MalaysiaGazette