Anggota bomba membuat pemeriksaan di sebuah kilang ais yang mengalami kebocoran gas dipercayai gas ammonia di Kuala Kedah, hari ini.

ALOR SETAR – Pekerja sebuah kilang ais di Batu 6, Jalan Kuala Kedah di sini, ditemui dalam keadaan tidak sedarkan diri akibat terhidu gas ammonia.

Lelaki berusia 40 tahun yang ditemui pada jam 7.06 pagi itu diberikan rawatan awal oleh pihak bomba sebelum dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) untuk rawatan lanjut sebaik sedar.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Kebombaan dan Penyelamat, Jabatan Bomba dan Penyelamat Kedah, Penguasa Kanan Bomba I Mohamadul Ehsan Mohd Zain berkata, pihaknya menerima panggilan berhubung kebocoran gas di lokasi berkenaan pada jam 6.18 pagi.

Pasukan Hazmat turut dikerahkan ke lokasi kejadian.

Katanya, sepasukan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Jalan Raja dikerahkan ke lokasi sebelum mendapati terdapat bau gas yang dipercayai gas ammonia yang sangat kuat.

“Susulan itu, anggota bertindak memakai alat pernafasan dan membuka satu aliran hos serta membuat ‘fire curtain’ untuk ke kawasan kilang bagi mengenal pasti punca kebocoran.

“Unit Bahan Kimia Berbahaya (HAZMAT) dari BBP Kulim Hitech dipanggil untuk membantu selain polis dan Kementerian Kesihatan.

“Dalam pemeriksaan itu, kita menemui seorang lelaki dalam keadaan tidak sedarkan diri dalam kawasan kilang. Kita selamatkan mangsa sebelum hantar ke HSB,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Menurut Mohamadul Ehsan, pasukan HAZMAT mengesahkan kawasan kilang dan persekitaran adalah selamat dan operasi tamat pada jam 10.19 pagi. – MalaysiaGazette