KUALA LUMPUR – Timbalan Presiden PKR, Rafizi Ramli diminta tidak membuat kenyataan secara terbuka mengenai perbincangan dalam PKR kepada umum.

Nasihat tersebut disuarakan Setiausaha Agung PKR, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail agar calon Parlimen Pandan itu berhenti daripada membuat sebarang kenyataan.

“Parti telah buat keputusan. Hormat dan patuh. Elak buat kenyataan tentang hujah, alasan atau siapa di sebalik sesuatu keputusan itu dibuat.

“Calon telah dimuktamad. Itu keputusan bersama. Ini keputusan parti. Tidak semua perbincangan dalaman parti perlu di hebah. Proses parti perlu dihormati,” katanya memetik laporan Malaysiakini.

Semalam, dalam sidang media di ibu pejabat parti itu, Rafizi berkata, parti mempunyai pendapat berbeza mengenai kerusi Parlimen Sungai Buloh.

Rafizi mendedahkan beliau yang merupakan pengarah pilihan raya PKR dan jawatankuasa calon parti itu mencadangkan agar penyandang kerusi Sungai Buloh, R Sivarasa dikekalkan sebagai calon.

Namun Rafizi berkata, Presiden PKR, Datuk Seri Anwar mempunyai pandangan berbeza dan kekal mencalonkan timbalan ketua penerangannya, Datuk R Ramanan.

Dalam pada itu, Anwar berkata, faktor kesihatan mengakibatkan Sivarasa digugurkan sebagai calon bagi mengelakkan kemudaratan kepada kemenangan PH.

Ini kerana jelas Anwar, Ketua Cabang Sungai Buloh itu mengalami masalah kesihatan yang mungkin memberi kesan kepada PH dalam mempertahankan kerusi Parlimen berkenaan.

R Ramanan akan berdepan Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin yang mewakili Barisan Nasional (BN). – MalaysiaGazette