Orang ramai membantu mengeluarkan mangsa selepas pesawat terjunam di Laut Victoria, Tanzania. Foto Tanzania Business Insight

DODOMA – Sebuah pesawat penumpang Tanzania terhempas ke Tasik Victoria ketika ia cuba mendarat di bandar tepi tasik Bukoba, mengorbankan sekurang-kurangnya 19 orang.

Daripada 43 orang penumpang hanya 24 orang yang terselamat, menurut Precision Air.

Kedua-dua juruterbang itu pada mulanya terselamat dan berjaya bercakap dengan trafik udara dari kokpit tetapi Perdana Menteri Tanzania berkata mereka mungkin telah meninggal dunia.

Pesawat itu terhempas berhampiran pantai di hujung landasan Lapangan Terbang Bukoba.

Pasukan penyelamat terpaksa mengharungi air untuk membawa sebahagian daripada mereka yang masih berada di dalam pesawat untuk diselamatkan.

Tragedi itu, yang berlaku sekitar 8.50 waktu tempatan ketika cuaca buruk.

Pekerja kecemasan telah menggunakan tali untuk menarik pesawat ATR-42 lebih dekat ke pantai dan beberapa mayat pesawat kini berada di atas air.

Namun, tidak jelas berapa ramai yang masih terperangkap di dalam pesawat.

Menurut laporan media, sejurus selepas nahas, pesawat itu hampir tenggelam sepenuhnya dengan hanya kelihatan ekor berwarna coklat dan hijau.

Richard Komba, yang terselamat dalam nahas itu, memberitahu BBC cuaca buruk ketika pesawat hendak mendarat, memaksa juruterbang untuk mengubah hala tuju pesawat.

“Kami kemudian dimaklumkan bahawa pesawat akan mendarat tidak lama lagi, tetapi terdapat pergolakan yang kuat. Kami kemudiannya mendapati diri kami berada di dalam tasik,” kata Komba.

“Air kemudian masuk ke dalam pesawat dan mereka yang duduk berhampiran bahagian hadapan masih terselamat tetapi saya yang berada di tempat duduk belakang dan kebanyakan kami di bahagian belakang pesawat bergelut untuk keluar,” katanya.

Beliau berkata, seorang anak kapal kabin akhirnya dapat membuka pintu pesawat, membolehkan penumpang keluar. – Agensi