Aksi pemain bolasepak Uitm FC dan Perak FC pada perlawanan Liga Super Malaysia 2021 di Stadium Bola Sepak Uitm Shah Alam, Selangor. Foto HAFIZ SOHAIMI,07 OGOS 2021.

BATU GAJAH – Kerajaan negeri akan meminta maklum balas daripada Pesuruhjaya Sukan (PJS) berhubung status terkini Persatuan Bolasepak Perak (PAFA) yang masih digantung.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengajian Tinggi, Belia dan Sukan negeri, Khairudin Abu Hanipah berkata, pihaknya akan mengadakan pertemuan dengan PJS dalam masa terdekat agar kemelut yang melanda badan induk bola sepak negeri itu dapat diselesaikan.

“Kita ingin semak dan cari jalan penyelesaian seperti yang disarankan oleh PJS sendiri kerana kemelut berpanjangan ini memberi kesan terhadap pembangunan sukan bola sepak negeri.

“Saya ambil tanggungjawab ini untuk pastikan tiada pihak terguris dan pada masa sama mahu pastikan PAFA boleh bergerak seperti persatuan bola sepak negeri lain,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan Majlis Penutup dan Penyampaian Hadiah Kejohanan Liga Sepak Takraw (STL) Perak di sini hari ini.

Pada 7 Mac lepas, PAFA digantung selama enam bulan oleh PJS berikutan kemelut yang melanda badan induk bola sepak itu dan ia dibuat bagi membolehkan PAFA membuat langkah pemulihan oleh Jawatankuasa Eksekutif 2018-2021 bagi mengadakan Kongres Tahunan mengikut perlembagaan.

PAFA yang diterajui Presidennya, Datuk Mohd Azhar Jamaluddin selepas itu telah mengemukakan Maklumat Yang Kena Beri (MYKB) termasuk laporan Kongres Tahunan PAFA ke-63 yang diadakan 28 Mei lepas kepada PJS.

Mengulas lanjut, Khairudin berkata pihaknya masih optimis bahawa jalan penyelesaian bagi konflik tersebut mampu dicapai demi kelangsungan pembangunan sukan bola sepak negeri. – Bernama