Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Hujan yang sangat lebat dan berterusan sehingga tahap bahaya diramal berlaku di beberapa daerah di Kelantan dan Terengganu sehingga esok.

Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) yang mengeluarkan amaran itu memaklumkan, antara daerah yang terlibat adalah Tumpat, Pasir Mas, Kota Bharu, Jeli, Tanah Merah, Bachok, Machang, Pasir Puteh dan Kuala Krai di Kelantan.

Manakala, di Terengganu pula kawasan yang terbabit adalah Besut, Setiu, Kuala Nerus, Hulu Terengganu, Kuala Terengganu dan Marang.

Agensi itu turut menjangkakan, amaran hujan berterusan tahap buruk diramal berlaku di Perak (Hulu Perak), Kelantan (Gua Musang), Terengganu (Dungun, Kemaman) dan Pahang (Jerantut serta Kuantan).

Amaran hujan berterusan tahap waspada juga diramal berlaku di Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak (Kerian, Larut, Matang Dan Selama, Kuala Kangsar, Manjung, Kinta, Perak Tengah dan Kampar) dan Pahang (Tanah Tinggi Cameron, Lipis, Maran, Pekan serta Rompin).

Amaran hujan berterusan (bahaya) dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan lebat berterusan dijangka berlaku dengan jumlah hujan melebihi 150 mm dalam tempoh 24 jam.

Amaran hujan berterusan (buruk) dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan lebat berterusan dijangka berlaku dengan jumlah hujan melebihi 60 milimeter dalam tempoh enam jam.

Sementara, amaran hujan berterusan (waspada) dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan, ribut petir sedang atau dijangka berlaku melebihi enam jam dalam tempoh tersebut di sesuatu kawasan. – MalaysiaGazette