Orang ramai beratur mengambil nombor di pejabat permohonan pasport di Jabatan Imigresen Putrajaya. foto FB Malaysia Immigration News Update

PUTRAJAYA – Masalah kesesakan luar biasa yang berlaku di pejabat-pejabat permohonan pasport di sekitar Putrajaya dan Kuala Lumpur sejak pagi tadi disebabkan cuti umum dan cuti persekolahan yang bermula pada hari ini.

Selain itu cuti umum di Selangor menyebabkan pejabat-pejabat agensi itu di negeri Selangor telah ditutup hari ini.

Ketua Pengarah Imigresen Datuk Seri Khairul Dzaimee Mohd Daud berkata, faktor-faktor itu menyebabkan kehadiran luar biasa orang ramai berurusan dokumen pasport di pejabat Imigresen di Putrajaya dan Kuala Lumpur sehingga mencetuskan kesesakan tersebut.

Sehubungan itu, jabatan ini menasihatkan supaya orang ramai berurusan ke pejabat-pejabat pasport di luar Lembah Klang dan kurang sesak bagi urusan permohonan pasport.

Antara pejabat-pejabat pasport berdekatan dan kurang kesesakan yang boleh menjadi alternatif adalah pejabat pasport di Seremban, Melaka, Cameron Highland, Raub, Kuala Langat, Kuala Kubu Bharu, Pengkalan Hulu, Mersing, Kukup dan Kangar.

Selain itu, bagi mereka yang tidak mempunyai keperluan mendesak atau kecemasan, diminta menangguhkan dahulu urusan permohonan pasport dan memohon di luar waktu puncak.

Khairul turut menasihatkan orang ramai supaya tidak mengambil sikap menunggu hingga ke saat akhir, sebaliknya perlu merancang perjalanan lebih awal bagi mengelakkan kesesakan.

“Selain daripada itu, orang ramai juga dijemput untuk menyertai saluran telegram rasmi bagi urusan permohonan pasport untuk sebarang pertanyaan di pautan https://t.me/PejabatPasport,”ujarnya.- MalaysiaGazette