Lionel Messi. Foto CNN.

QATAR – Penyerang Argentina, Lionel Messi dipilih memenangi Bola Emas iaitu pemain terbaik Piala Dunia 2022 selepas membantu pasukannya muncul juara dengan menewaskan Perancis pada aksi final.

Kejayaan itu menyaksikan pemain berusia 35 tahun itu muncul pemain pertama memenangi dua kali anugerah berkenaan selepas dinobatkan sebagai pemain terbaik pada Piala Dunia 2014.

Messi meledak dua gol pada aksi final di Stadium Lusail itu untuk merekodkan keseluruhan tujuh gol sepanjang kejohanan kali ini.

Dia turut menyempurnakan sepakan pada penentuan penalti yang menyaksikan Argentina menang 4-2 ke atas Perancis selepas kedua-dua pasukan terikat 3-3 sehingga tamat masa tambahan.

Kylian Mbappe menjadi pemain kedua di belakang Perancis untuk anugerah berkenaan tetapi dia berjaya membawa pulang Kasut Emas sebagai penjaring terbanyak kejohanan selepas meledak lapan gol.

Luka Modric berada di kedudukan ketiga dalam pemburuan sebagai pemain terbaik kejohanan yang menyaksikan dia membantu Croatia menamatkan saingan di tempat ketiga.