Gambar hiasan.

RIYADH – Kementerian Haji dan Umrah mengumumkan kos insurans komprehensif untuk menunaikan umrah bagi warga asing dikurangkan daripada SR235 (RM270.72) kepada SR87 (RM100.22) , sebanyak 63 peratus, bermula 10 Januari 2023.

Polisi insurans untuk umrah adalah polisi bersatu yang dilindungi oleh mereka yang datang untuk melakukan umrah dari luar Arab Saudi.

Ia termasuk dalam prosedur visa sebelum datang dan meliputi kes kecemasan seperti rawatan, kemasukan ke hospital, kehamilan, kelahiran kecemasan, kes pergigian kecemasan, cedera kemalangan jalan raya, kes dialisis, dan pemindahan perubatan dalaman dan luaran.

Polisi ini turut meliputi kes-kes umum seperti hilang upaya kekal secara tidak sengaja, kes kematian dan kematian akibat bencana alam, memulangkan mayat si mati ke negaranya, dan pampasan akibat pembunuhan yang dikeluarkan oleh keputusan mahkamah.

Ini juga termasuk perlindungan untuk pampasan kelewatan dan pembatalan penerbangan.

Kementerian berkata, bahawa tempoh perlindungan insurans adalah 90 hari, bermula dari hari memasuki dan skop perlindungannya hanya dalam Arab Saudi.

Pelaku umrah boleh melayari laman web Comprehensive Insurance Program for the Guests of Rahman untuk melihat polisi insurans umrah, mengesahkan kesahihannya dan mengetahui penyedia perkhidmatan tersebut. – MalaysiaGazette