Penduduk, Abdul Aziz Yahya (kiri) dan Mohd Nor Ahmad (kanan) bercucuk tanam di kebun bandar yang diusahakan mereka bagi mengisi masa terluang berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan 2.0 ketika tinjauan lensa Malayusia Gazette di Perumahan Awam Seri Perlis 2, Kuala Lumpur. Foto HAZROL ZAINAL, 04 FEBRUARI 2021.

HASIL daripada pergerakan luar bandar-bandar, imigresen, penciptaan perbandaran baharu, dan lanjutan had bandar, penduduk bandar Malaysia diunjurkan meningkat daripada 34.3% pada tahun 1971 kepada 77.2% pada tahun 2020. Pembandaran meningkatkan kepadatan penduduk, menyebabkan kesukaran dan kekurangan di beberapa kawasan bandar untuk membeli makanan segar, terutamanya buah-buahan dan sayur-sayuran. Bekalan makanan juga terdedah kepada gangguan oleh bencana alam (seperti banjir dan tanah runtuh) dan bencana buatan manusia (seperti perang dan wabak).

Contohnya, apabila Covid-19 merebak ke seluruh dunia, ia menyebabkan berlakunya had yang drastik dalam mobiliti, transit dan logistik. Ia mengganggu bekalan makanan untuk pelbagai masyarakat Malaysia, terutamanya di kawasan metropolitan, yang mana makanan segar dan import keluaran tempatan telah diedarkan. Semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pertama yang berkaitan, kesesakan pengangkutan menyebabkan banyak bekalan makanan mudah rosak, terutamanya sayur-sayuran dari kawasan pengeluaran tempatan, terbengkalai.

Pada hari-hari awal pandemik, kekangan ini menghalang akses penduduk bandar kepada makanan dan pengagihan hasil pertanian, menyebabkan kekurangan makanan jangka pendek dan juga mencetuskan pembelian panik bekalan makanan. Rantaian bekalan makanan terjejas teruk oleh langkah PKP yang kuat di sempadan tempatan dan antarabangsa, terutamanya pada awal wabak, untuk menghentikan penyebaran virus. Aktiviti krisis baru-baru ini menunjukkan kesedaran sedemikian. Ramai orang kehilangan pekerjaan atau bekerja dari rumah kerana had pandemik dan dengan itu beralih untuk
menghabiskan masa lapang mereka dengan berkebun.

Untuk mengelakkan krisis makanan pada masa hadapan, tindakan sewajarnya mesti diambil. Rakyat Malaysia kini menyedari keperluan pengeluaran makanan, terbukti dengan fakta bahawa penglibatan pertanian bandar telah melonjak daripada 18,687 pada 2019 kepada 40,219 pada 2020. Penduduk bandar mula menanam sayur-sayuran dalam pasu di halaman, beranda, dan atas bumbung kerana terpaksa dan bosan. Pertanian bandar boleh mencapai pertanian lestari dan keselamatan makanan dengan membantu masyarakat mendapatkan makanan segar untuk setiap isi rumah. Ia mempunyai
faedah alam sekitar, sosial dan ekonomi. Ia boleh memberi makan kepada penduduk tempatan, mengurangkan pergantungan import, mewujudkan pekerjaan dan menambah baik alam sekitar. Pertanian bandar dipromosikan sebagai cara untuk memberi makan kepada orang ramai makanan yang sihat dan segar seperti di Brazil, Amerika Syarikat dan beberapa negara di Afrika.

Sebelum Covid-19, kebanyakan penduduk bandar Malaysia tidak pernah menyertai taman komuniti sebelum ini. Walau bagaimanapun, pertanian bandar telah menjadi lebih popular berikutan peningkatan sokongan pihak berkepentingan. Apabila kehidupan komunal dan kerja pejabat kembali normal, adakah penyertaan pertanian bandar akan berkembang atau dapat dikekalkan? Kajian media sosial menunjukkan bahawa beberapa bandar meningkatkan kesedaran dan aktiviti taman komuniti mereka semasa dan selepas wabak. Dalam usaha untuk melibatkan lebih ramai orang dalam bidang pertanian di kawasan bandar sebelum wabak melanda, kerajaan dan beberapa NGO melancarkan kempen, menganjurkan program, dan memberi subsidi untuk pertanian bandar tetapi kurang pengetahuan, kawasan, dan ruang yang ada boleh mengehadkan aktiviti ini. Oleh itu, kerajaan pasca wabak dan NGO akan mempromosikan dan memindahkan pengetahuan untuk memelihara dan mengembangkan pertanian bandar.

Sebagai peneraju kemakmuran dan kelestarian masyarakat bandar, Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT) memperkenalkan Dasar Kebun Komuniti Bandar (DKKB) pada Ogos 2021. Dasar ini menggalakkan taman komuniti bandar yang teratur, berkaedah, organik dan lestari. Strategi ini juga menyokong matlamat Malaysia untuk mencapai Matlamat Pembangunan Lestari (UN SDGs) 2030 dengan menyepadukan pembangunan ekonomi, sosial dan alam sekitar. DKKB ingin membantu komuniti bandar membangunkan kawasan lapang di sekitar rumah mereka dengan aktiviti penanaman yang memberi manfaat kepada masyarakat, menyumbang kepada pembangunan lestari dan membantu menangani pelbagai kebimbangan perbandaran.

Untuk membangunkan dan mengukuhkan usaha yang terpuji ini, DKKB mesti menangani beberapa isu utama. Pengurusan dan organisasi taman dan ladang komunal, serta pengaturan untuk jaminan penjualan hasil dalam bentuk perjanjian ladang kontrak dan perkongsian pendapatan yang saksama, semuanya penting. Kerajaan mungkin perlu membina Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) untuk menangani masalah kekurangan tanah yang mencukupi oleh usahawan dan sektor swasta untuk pengeluaran makanan di mana penanaman buah-buahan dan sayur-sayuran akan kekal. Pusat Inkubator Jabatan Pertanian mencari tapak projek. Berkemungkinan, Urban BioDomes dengan IR4.0 dan IoT boleh dibina untuk melindungi loji di TKPM bandar. Kita juga boleh melihat kepada jiran kita di Singapura di mana penduduk bangunan menegak Sky Greens boleh mendapatkan makanan mereka dari ladang bandar atas bumbung. Walaupun pertanian tradisional adalah kebiasaan di kebanyakan negara, sistem hidroponik asas masih digunakan secara meluas di taman bandar dan komuniti.

Belia di Malaysia biasanya tidak mempunyai pandangan yang baik terhadap pertanian bandar kerana ia memakan masa dan kekurangan kemudahan moden. Kejayaan ini dan inisiatif lain akan bergantung kepada keupayaan untuk merangsang minat golongan muda dan memberi inspirasi kepada mereka untuk melibatkan diri dalam program pertanian bandar, yang sebelum ini dilihat sebagai bidang eksklusif pesara dan warga emas. Mengekalkan perhatian belia dan warga emas di bandar ini mungkin bergantung pada menggabungkan teknologi canggih seperti yang diterangkan di atas dan inovasi lain yang
sudah ada di pasaran yang menjadikan pertanian bandar kurang intensif buruh dan lebih membuahkan hasil. Pertanian bandar moden, yang memberi tumpuan kepada teknologi pertanian termaju, hanya boleh berkembang maju dengan sokongan penduduk yang berpendidikan tinggi, dan sekolah-sekolah, kolej-kolej dan universiti-university boleh memainkan peranan penting dalam hal ini.

Covid19 sudah pasti mendedahkan cabaran dan jurang dalam keselamatan makanan bandar, menonjolkan keperluan pertanian bandar dalam masa krisis di Malaysia. Agensi kerajaan, NGO dan institusi pendidikan mesti bekerjasama untuk mempromosikan dasar ini, terutamanya untuk keselamatan makanan bandar.Perkongsian jangka panjang antara agensi kerajaan, sektor pendidikan dan korporat diperlukan untuk membangunkan teknologi pertanian bandar baharu dan pendekatan pembelajaran yang akan mengekalkan minat masyarakat bandar dalam pertanian bandar. Penglibatan pihak berkepentingan, terutamanya dalam kalangan belia kita adalah penting untuk kejayaannya menyediakan sumber makanan yang selamat dan boleh dipercayai untuk
semua orang.

Oleh: Suzie Haryanti Husain,
Pensyarah di Pusat Pengajian Biosains,
Fakulti Sains Kesihatan dan Perubatan,
Taylor’s University