Belon China yang disyaki menjadi pengintip di tembak jatuh oleh tentera Amerika Syarikat pada Februari lalu.

Belon China yang ditembak jatuh di luar pantai Amerika Syarikat (AS) adalah kira-kira 200 kaki (60 meter) tinggi dan membawa muatan sebesar pesawat.

Pada taklimat pada hari Isnin, seorang pegawai pertahanan AS berkata, saiz dan hiasan pada objek itu telah mendorong keputusan untuk tidak menembaknya jatuh ketika ia terbang di atas darat.

“Bayangkan serpihan besar dengan berat ratusan jika tidak ribuan paun jatuh dari langit,” kata Jeneral Glen VanHerck.

AS masih berusaha untuk mengesan serpihan di pantai Carolina Selatan.

Sisa-sisa objek itu yang dipercayai oleh AS adalah belon pengintip tetapi China mengatakan ia adalah peranti pemantau cuaca yang sesat ketika diterbangkan, telah dikumpulkan dari kawasan bersaiz kira-kira 1,500 meter (4,920 kaki) dengan 1,500 meter.

AS percaya keluasan serpihan tersebar jauh lebih besar.

Beberapa jet pejuang terlibat dalam operasi menembak jatuh, tetapi hanya sebuah pesawat udara tentera AS – F-22 melakukan tembakan pada jam 2.39 petang waktu tempatan (19:39 GMT) pada hari Sabtu selepas ia mula-mula muncul di wilayah AS.

Tembakan yang dilepaskan itu menyebabkan serpihan meluncur turun kira-kira enam batu nautika dari pantai AS.

“Mereka telah menemui beberapa saki-baki dari permukaan laut dan keadaan cuaca tidak membenarkan banyak pengawasan bawah laut di medan serpihan,” kata jurucakap Majlis Keselamatan Negara John Kirby pada hari Isnin.

Beliau berkata kakitangan AS akan “dalam beberapa hari akan datang berada di sana dan melihat dengan lebih baik apa yang ada di dasar lautan, tetapi ia baru bermula”.

Tiada rancangan untuk mengembalikan saki-baki itu ke China, kata pegawai tersebut, sambil menambah serpihan yang diambil akan dianalisis oleh pakar perisikan.

Beberapa kapal pakar telah dikerahkan ke kawasan itu, termasuk kapal tinjauan oseanografi yang menggunakan sonar dan cara lain untuk memetakan medan serpihan, Jeneral VanHerck, yang memerintah kedua-dua Komando Utara tentera AS dan Komando Aeroangkasa Amerika atau Norad.

Beliau menambah, walaupun belon itu tinggi beberapa ratus kaki, muatan bahagian yang akan membawa peralatan adalah kira-kira saiz yang sama dengan pesawat serantau.

Jeneral VanHerck berkata, AS masih berusaha untuk menentukan sama ada serpihan itu termasuk bahan yang berpotensi berbahaya, seperti bahan letupan atau komponen bateri. – Agensi