UALA LUMPUR – Pelanggan Affin Bank Berhad dan Affin Islam Bank Berhad yang terjejas banjir baru-baru ini boleh memohon penangguhan pembayaran balik/pembayaran enam bulan di bawah Program Bantuan Bencana Alam Affin (Affin Fair-NDRP).

Affin Fair-NDRP adalah program pelepasan kewangan bank untuk membantu pelanggan sedia ada yang terjejas banjir melalui penangguhan pembayaran balik/pembayaran dan menggalakkan pelanggan mendaftar untuk Program penjadualan semula & penstrukturan semula.

Bantuan kewangan ditawarkan kepada pelanggan Dari pelbagai segmen perniagaan, iaitu individu, PKS dan pelanggan korporat.

Ketua Pegawai Eksekutif Presiden & Kumpulan, YBHG. Datuk Wan Razy Abdullah berkata, Affin Bank bersimpati dengan beribu -ribu orang yang dilanda kesusahan dalam pelbagai bentuk akibat banjir.

“Dalam usaha untuk mengurangkan ketegangan kewangan mereka, bank sedia menawarkan pelepasan pembayaran ke atas pelbagai pinjaman dan produk pembiayaan melalui program Affin Fair-NDRP kami. Pelanggan yang terjejas boleh mengemukakan permohonan mereka bermula hari ini.

Sementara itu, Public Bank dan Public Islamic Bank juga menawarkan bantuan bagi pembayaran balik pinjaman dan pembiayaan kepada pelanggan yang terjejas akibat banjir di beberapa negeri di Malaysia baru-baru ini.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Public Bank, Tan Sri Tay Ah Lek, berkata, bantuan pembayaran balik itu akan meringankan beban kewangan pelanggan dan juga membantu mereka memulihkan mata pencarian.

Langkah bantuan itu termasuk penangguhan ansuran bulanan untuk pinjaman dan pembiayaan sehingga enam bulan berdasarkan permohonan, menurut kenyataan pada Selasa.

Bantuan pembayaran balik itu terpakai bagi kemudahan pinjaman dan pembiayaan seperti pembiayaan rumah, sewa beli dan kad kredit untuk pelanggan individu serta pinjaman dan pembiayaan oleh perusahaan kecil dan sederhana (PKS) bagi perniagaan tempatan yang terjejas.