Mohd. Akmal Md. Zahir. Foto Facebook KDA FC.

KUALA LUMPUR – Tonggak pertahanan Kedah Darul Aman FC, Mohd. Akmal Md. Zahir enggan terus terbuai dengan pujian selepas menjaringkan gol menarik pada minggu lalu.

Anak jati Kedah ini semakin mencuri tumpuan selepas melakukan rembatan deras dari luar kotak penalti untuk menjaringkan gol ketika menentang Kuching City FC bagi mencatat kemenangan 3-0 kepada pasukan.

Meskipun tidak beraksi di bahagian serangan, Akmal menganggap sudah menjadi tanggungjawab pemain untuk tidak mensia-siakan peluang di hadapan mata bagi meledak jaringan dan berharap mampu untuk terus memberi impak besar kepada Kedah pada musim ini.

Namun, bekas pemain Melaka United FC itu tidak mahu terlalu teruja dengan pencapaian terkini sebaliknya dia ingin bersedia untuk perlawanan-perlawanan yang lebih sukar sebaik sahaja Liga Malaysia kembali bersambung.

“Kalau ikutkan, memang la sampai sekarang masih teringat lagi dengan gol tempoh hari, tapi dah sampai masa kita jadikan benda tu sebagai sejarah sebab liga masih lagi panjang dan kena fokus ke hadapan.

“Memang ianya akan sentiasa menjadi pengalaman indah untuk saya dalam karier lebih-lebih lagi saya bermain untuk negeri sendiri tetapi selepas ini sudah tentu akan ada banyak lagi cabaran-cabaran yang kita akan lalui.

“Saya tidak mahu selesa dan selepas ini saya rasa sesiapa sahaja boleh menjaringkan gol tetapi insya-Allah kalau masih ada ruang dan peluang, apa salahnya untuk saya cuba lagi meledak gol,” jelasnya.

Skuad kendalian Nafuzi Zain ini akan berkunjung ke Stadium Darul Makmur pada 1 April depan untuk aksi keenam Liga Super dan pasukan telah pun kembali berlatih pada Selasa.

Bagi Akmal, perlawanan seterusnya itu dilihat akan menjadi pertembungan yang sukar memandangkan Sri Pahang ketika ini dilihat begitu konsisten tanpa kekalahan selepas lima aksi dan tempoh masa berehat kini sangat penting untuk mereka mempersiapkan diri.

“Kita tahu Sri Pahang tahun ini cukup padu kalau nak dibandingkan dengan musim lepas tetapi saya rasa penting untuk kita fokus kepada persembahan pasukan sendiri.

“Untuk Kedah pula, secara peribadi saya rasa kita masih belum lagi berada di tahap yang kita inginkan dan masih fasa menyesuaikan diri, cuma peningkatan itu memang kita ada nampak.

“Untuk membentuk satu pasukan yang kuat, peningkatan dari hari ke hari itu adalah penting dan itu yang kita nampak untuk Kedah pada musim ini,” tambahnya.

Kedah Darul Aman kini di tangga ketiga Liga Super dengan 12 mata selepas mencatat empat kemenangan dan satu kekalahan. – MalaysiaGazette