Pesawat SIA Boeing 787-400 Cargo mengisytiharkan kecemasan dan melencong ke Hong Kong.

SINGAPURA – Sebuah pesawat kargo Singapore Airlines (SIA) dari Singapura ke Shanghai dilencongkan ke Hong Kong pada malam tadi selepas disyaki berlaku kebakaran di dalam kabin, tetapi kemudian disahkan penggera palsu.

Penerbangan SQ7858 melakukan pendaratan cemas di Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong pada kira-kira 10.50 malam, kata jurucakap SIA, kira-kira 90 minit sebelum ia dijadualkan mendarat di Shanghai.

Dua anak kapal berada di atas kapal, dan lapan ambulans telah dihantar ke landasan untuk membantu kejadian itu.

Landasan utara lapangan terbang itu juga ditutup buat sementara waktu, menurut laporan oleh syarikat penyiaran TVB.

Jejak pengesanan penerbangan FlightRadar24 menunjukkan pesawat Boeing 747 meninggalkan Singapura sekitar jam 7.30 malam dan dijadualkan tiba di Shanghai kira-kira jam 12.20 pagi (waktu tempatan Shanghai) pada hari Sabtu.

Sekurang-kurangnya tiga penjejak penerbangan menerusi Twitter berkata, pesawat itu memberi isyarat transponder kepada kod kecemasan 7700.

Sebagai tindak balas kepada pertanyaan, jurucakap SIA berkata, pesawat itu dilencongkan ke Hong Kong selepas penggera kebakaran dicetuskan di dalam pesawat.

Tetapi penyiasatan yang dijalankan di darat disahkan ia sebagai penggera palsu, tanpa bukti kebakaran atau asap di dalam pesawat. – Agensi