Bursa Malaysia
Logo Bursa Malaysia

KUALA LUMPUR – Bursa Malaysia Securities Berhad (Bursa Malaysia) menambah baik Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama (LR Utama) untuk memudahkan penawaran Amanah Pelaburan Hartanah (REIT) tersenarai dan Dana dagangan bursa (ETF) dengan ciri wakaf (Pindaan Wakaf).

Pindaan ini akan berkuat kuasa pada 3 April 2023.

Menurutnya, pindaan wakaf ini melengkapkan Garis Panduan Pasaran Modal Islam Produk dan Perkhidmatan (Garis Panduan IMPPS) yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) pada 28 November 2022 yang merupakan sebahagian daripada inisiatif untuk mengembangkan Dana Dicirikan Wakaf.

WQ-Rangka Kerja FF telah diperkenalkan pada November 2020, pada mulanya hanya terpakai untuk unit amanah dan dana borong, bagi membolehkan pertumbuhan segmen kewangan sosial Islam dan pengembangan wakaf.

Di bawah Pindaan Wakaf, bursa telah mempertingkatkan pendedahan pasca penyenaraian rangka kerja REIT dan ETF Islam untuk menyediakan ketelusan mengenai pengaturan wakaf.

Antara lain, REIT Islam atau ETF mesti segera mengumumkan sebarang perubahan kepada wakaf perkiraan yang didedahkan sebelum ini dalam prospektus, memorandum maklumat atau produk helaian sorotan, bersama-sama sebab untuk perubahan.

Selain itu, menyediakan kemas kini interim pada agihan pendapatan disalurkan untuk tujuan wakaf, dalam laporan suku tahunan Islamic REIT atau laporan separuh tahunan ETF Islam.

REIT Islam atau ETF juga mesti mendedahkan bagaimana pelabur boleh mendapatkan maklumat lanjut tentang penerima wakaf dan kemajuan inisiatif wakaf, dalam laporan tahunan.

“Peluasan Rangka Kerja WQ-FF adalah perkembangan yang dialu-alukan dalam ruang dana tersenarai pasaran modal Islam.

“Tidak lama lagi, pelabur akan mempunyai lebih banyak peluang untuk mengakses pelbagai produk tersenarai patuh Syariah,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia, Datuk Muhamad Umar Swift. – MalaysiaGazette