Pengurus Akuatik Fin Swimming, Revivarma Sangmugam bergambar bersama atletnya, Faliq Nazrin (kiri), Jamie Tan (kanan) pada sidang media Kontijen Sukan Sea 2023 di Majlis Sukan Negara, Bukit Jalil. Foto MUHD NA’IM, 06 APRIL 2023.

KUALA LUMPUR – Pasukan Fin Swimming negara optimis berada pada kedudukan terbaik untuk menyumbang pingat pada Sukan Sea di Kemboja.

Pengurus pasukan, Ravivarma Sanmugam berkata, lapan atlet yang terdiri daripada empat lelaki dan empat wanita akan bersaing pada temasya sukan yang akan berlangsung pada 5 hingga 17 Mei ini.

Katanya, persiapan para atlet berjalan lebih lancar dan program tidak berpusat yang diberikan kepada atlet di Melaka, Pulau Pinang dan Selangor serta tiga latihan utama bersama jurulatih nasional dengan yang terakhir dilaksanakan pada Ahad lalu.

“Hasilnya para atlet menunjukkan prestasi yang baik dan mereka sudah bersedia untuk bersaing di Kemboja nanti.

“Kali ini kalau tanya mengenai sandaran pingat, kita nampak peluang cerah merangkul satu atau dua pingat cuma warnanya belum pasti lagi, namun ini satu perkembangan yang positif kepada kami,” katanya pada dalam sidang media di Majlis Sukan Negara, di sini, hari ini.

Menurut Ravivarma, Faliq Nazrin Nazle dan Jamie Tan Guan berada pada kedudukan terbaik untuk menyumbang pingat berdasarkan pencapaian masa terbaik yang direkodkan dalam beberapa siri pertandingan dan latihan yang disertai mereka.

Sementara itu, beliau memberitahu, kelengkapan Fin Swimming yang direka khas mengikut saiz tapak kaki para atlet kebangsaan untuk kegunaan di Sukan SEA kali ini menelan kos sebanyak RM50,000 dengan perbelanjaan sebanyak RM6,000 seorang. – MalaysiaGazette