Gambar hiasan

NEW YORK – Harga minyak global menyaksikan penurunan sederhana kerana peniaga mencari lebih banyak petunjuk mengenai permintaan dan penawaran pasaran.

West Texas Intermediate (WTI) bagi penghantaran Mei susut AS$0.96 atau 1.19 peratus, untuk ditutup pada AS$79.74 setong di New York Mercantile Exchange.

Minyak mentah Brent untuk penghantaran Jun turun AS$0. 94 atau 1.10 peratus, untuk ditutup pada AS$84.18 setong di Bursa Hadapan ICE London.

Kebanyakan peserta pasaran tenaga masih berada di luar sehingga mereka lebih jelas mengenai prospek pertumbuhan global, menurut Edward Moya, penganalisis pasaran kanan di OANDA, pembekal perkhidmatan perdagangan berbilang aset dalam talian.

Memandangkan pengurangan pengeluaran sukarela oleh beberapa negara pengeluar minyak dan ketegangan geopolitik yang semakin meningkat, harga minyak sepatutnya mula meningkat pada paras AS$80 setong dan berusaha ke arah paras tertinggi AS$80 setong dalam beberapa minggu akan datang, menurut Phil Flynn, penganalisis kanan di Kumpulan Niaga Hadapan PRICE.

Flynn menjangkakan inventori minyak mentah komersial Amerika Syarikat (AS) akan menunjukkan peningkatan sebanyak 1 juta tong minggu ini sebagai tambahan kepada pertumbuhan dalam inventori petrol dan diesel. – Agensi