Gambar tular

KOTA BHARU – Seorang buruh kasar berumur 17 tahun mengaku bersalah di Mahkamah Majistret di sini hari ini kerana menunggang motosikal sambil melakukan aksi ‘wheelie’ yang berbahaya bersama isterinya pada 1 Syawal lepas.

Majistret Muhammad Fitri Mokhtar menetapkan 20 Jun ini untuk sebutan semula kes bagi mendapatkan laporan akhlak, dan membenarkan tertuduh diikat jamin RM900 dengan seorang penjamin.

Berdasarkan pertuduhan, pada 22 April lepas kira-kira pukul 12 tengah hari di Jalan Kota Bharu-Kuala Terengganu tertuduh menunggang motosikal jenis Honda C100B dengan cara mengangkat tayar hadapan, yang berbahaya kepada diri sendiri dan pengguna jalan raya lain.

Jika sabit kesalahan di bawah seksyen 42(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333), tertuduh boleh dijatuhi hukuman penjara tidak lebih lima tahun dan didenda tidak kurang RM5,000 dan tidak lebih RM15,000.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Nursyafiqah Mohamad, manakala tertuduh diwakili peguam Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan Kelantan, Nor Zaimah Mohamed.

Media sebelum ini melaporkan pasangan suami isteri itu diminta tampil menyerah diri di balai polis bagi membantu siasatan setelah satu rakaman aksi tunggangan motosikal secara berbahaya menjadi tular di media sosial.- BERNAMA