PHNOM PENH – Pertaruhan yang berbaloi atau makan diri?

Itu persoalan berlegar-legar di minda peminat sukan tanah air selepas Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh menyasarkan kontinjen negara meraih 40 pingat emas, 37 perak dan 64 gangsa pada Sukan SEA 2023 di Phnom Penh, Kemboja, yang dijadual dibuka secara rasmi, esok.

Sasaran tersebut diumumkan Ahad lepas, sudah semestinya sedikit tinggi jika dibandingkan dengan prestasi kurang memberangsangkan dilakar kontinjen kebangsaan yang sekadar membawa pulang 39 emas, 45 perak dan 90 gangsa pada edisi lepas di Hanoi, Vietnam.

Dengan Malaysia bakal kehilangan 18 emas, 16 perak dan 30 gangsa susulan keputusan tuan rumah di sini, tidak menyenaraikan 57 acara daripada Sukan SEA 2021 meliputi beberapa sukan sering menjadi lubuk emas negara iaitu terjun selain ketiadaan acara gimrama, menembak serta tenpin boling pastinya menjadi cabaran getir buat atlet negara mengejar indeks prestasi utama (KPI) ditetapkan.

Lebih menarik, trend hampir sama seperti dilakukan di Hanoi dengan mempertaruhkan lebih ramai muka baharu merangkumi 440 orang atau 65 peratus daripada jumlah keseluruhan 677 atlet juga dinanti-nantikan banyak pihak sama ada mereka berjaya mencipta magis di bumi Kemboja atau pulang hampa tanpa sebarang hasil lumayan.

Di Phnom Penh, kontinjen negara akan mengambil bahagian dalam 33 daripada 36 jenis sukan meliputi 340 ataupun 58.42 peratus daripada keseluruhan 582 acara dipertandingkan atas faktor antara lain tindakan penganjur menyenaraikan sukan agak asing bagi Malaysia seperti arnis, vovinam dan kun bokator.

Memandangkan Malaysia hanya pernah meraih kedudukan terburuk iaitu keenam dari segi carta pungutan pingat sebanyak dua kali pada edisi 1983 di Singapura serta Hanoi 2021, pencapaian di Phnom Penh juga tampak sukar dibaca apabila Hannah sendiri menyatakan mencapai sasaran ditetapkan lebih menjadi keutamaan berbanding mengejar kedudukan lima teratas dalam carta pungutan pingat.

Biarpun rata-rata atlet negara dibarisi muka baharu termasuk 387 atlet berusia bawah 23 tahun, tindakan sedemikian juga perlu dilihat dari sisi positif kerana Sukan SEA 2023 bakal menjadi platform membuktikan kemampuan mereka menandingi kehebatan atlet senior mahupun bersaing bersama jaguh serantau lain, malah mungkin boleh dijadikan batu loncatan untuk cuba merebut slot ke Sukan Olimpik 2024 di Paris.

Olahraga menyaksikan penyertaan seramai 65 atlet yang bakal mengibar cabaran negara di Phnom Penh untuk cuba mencapai sasaran ‘berani mati’ 10 emas oleh Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) biarpun berjaya membawa pulang lima emas, tiga perak dan lapan gangsa pada edisi 2021.

Ketiadaan jaguh pecut negara, Muhammad Azeem Mohd Fahmi susulan komitmennya di Amerika Syarikat mungkin merencatkan usaha mereka menepati sasaran namun kelibat seorang lagi atlet yang berpangkalan di negara ‘Uncle Sam’ iaitu Shereen Samson Vallabouy melegakan kem olahraga negara.

Shereen, yang baru sahaja meleburkan rekod 400 meter (m) kebangsaan berusia 30 tahun milik Allahyarhamah Rabia Abdul Salam iaitu 52.56 saat (s) pada 1993, di Filipina, berjaya mencatat 51.80s di Kejohanan Olahraga Tahunan Mt SAC Relays ke-63, California, Amerika Syarikat, bulan lepas, diharap mampu merangkul emas acara 400m selain melonjak motivasi skuad olahraga kuartet 4x400m wanita kebangsaan meraih kedudukan tertinggi di podium.

Kejutan mungkin boleh dilakukan kuartet 4x100m wanita negara dibarisi Azreen Nabila Alias, Zaidatul Husniah Zulkifli, Nur Afrina Mohd Rizal dan Nur Aishah Rofina Aling tatkala mereka menampilkan larian memukau untuk muncul pemenang di garisan penamat menerusi catatan masa 45.70s mengatasi Singapura di kedudukan kedua (45.82s) manakala ketiga milik Thailand (46.06s) di Terbuka Singapura bulan lepas.

Selepas gah menyapu bersih lapan pingat emas pada edisi 2021, skuad terjun negara berdepan cabaran dalam usaha memastikan mereka terus menguasai Sukan SEA susulan ketiadaan nama besar seperti ratu terjun negara, Datuk Pandelela Rinong, Nur Dhabitah Sabri dan Ooi Tze Liang bagi memberi laluan kepada barisan pelapis mencipta nama di peringkat serantau.

Daripada lapan atlet disenaraikan pada Sukan SEA kali ini, hanya Muhammad Syafiq Puteh, Gabriel Gilbert Daim, Bertrand Rhodict Anak Lises diikuti atlet wanita Kimberly Bong dan Ong Ker Ying telah beraksi di Hanoi, manakala Enrique Maccartney Harold, Lee Yiat Qing serta Nur Eilisha Rania Muhammad Abrar Raj bakal membuat penampilan pertama pada temasya berkenaan.

Bagi acara badminton pula, kecederaan bintang meningkat naik, Justin Hoh berikutan kecederaan achilles tendon kiri, bulan lepas, memberi tamparan hebat kepada mereka dalam memburu emas perseorangan lelaki selepas kali terakhir dimenangi jaguh profesional negara, Lee Zii Jia pada edisi 2019.

Bagaimanapun, sandaran boleh diletakkan kepada pemain perseorangan utama lelaki di sini iaitu Leong Jun Hao selain Goh Boon Sze-Rayner Beh (beregu lelaki) dan Yap Roy King-Yap Ling (beregu campuran) untuk setidak-tidaknya memperbaiki pencapaian satu emas, dua perak dan satu gangsa di Hanoi.

Dalam pada itu, permulaan meyakinkan skuad bola sepak Bawah 22 Tahun (B-22) kebangsaan menerusi kemenangan besar 5-1 ke atas Laos dalam aksi Kumpulan B di Stadium Prince diharap dapat membakar semangat anak buah E. Elavarasan menamatkan kemarau 12 tahun meraih ‘ibu segala pingat’ ketika menundukkan tuan rumah ketika itu, Indonesia, menerusi penentuan sepakan penalti, 4-3.

Acara hoki juga berpeluang besar meraih empat emas masing-masing dua bagi kategori padang dan dalam dewan manakala sukan renang, kriket, berbasikal dan karate berpotensi menjelmakan kilauan emas sekiranya atlet mereka berada pada prestasi terbaik di hari pertandingan.

Sementara itu, tuan rumah yang masih bertungkus lumus melakukan persiapan akhir, pula mempertaruhkan 896 atlet untuk cuba mengaut sebanyak mungkin pingat emas sekali gus menjadikan edisi kali ini sebagai pencapaian terbaik selepas edisi 1971 di Kuala Lumpur yang menyaksikan mereka mengakhiri kedudukan di tangga kelima dengan 17 emas, 18 perak dan 18 gangsa.

Tidak dinafikan, debaran atlet Malaysia kian berdegup kencang sebelum medan perjuangan dibuka namun walau apa pun rintangan dihadapi, diharapkan agar mereka dapat memastikan Jalur Gemilang berkibar megah di bumi Kemboja sehingga 17 Mei ini.

Selamat berjuang buat atlet Malaysia!- BERNAMA