Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli bercakap pada sidang media Pasca Mesyuarat Platform Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan (Pemudah) di Menara Prisma, Putrajaya. Foto MUHD NA’IM, 31 MEI 2023.

PUTRAJAYA – Usaha Kerajaan Perpaduan menangani inflasi dan kos sara hidup adalah lebih baik berbanding pentadbiran terdahulu.

Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli berkata, ia dapat dibuktikan melalui kaji selidik oleh Endeavour-MGC yang menunjukkan tahap kepuasan hati rakyat.

“Cabaran atasi masalah tersebut memang besar dan ambil masa panjang. Namun, angka yang disiarkan itu jelas menunjukkan rakyat lebih berpuas hati dengan cara kita tangani sekarang berbanding enam bulan lalu,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media pasca mesyuarat Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan (Pemudah), di sini hari ini.

Beliau menyatakan emikian ketika diminta mengulas dapatan kaji selidik tersebut yang mendapati sebanyak 52 peratus responden Melayu dan 46 peratus responden semua kaum tidak berpuas hati dengan prestasi kerajaan membantu rakyat.

Menurut Rafizi, ini bermakna hasil dapatan itu bukan menunjukkan kelemahan kerajaan hari ini namun sebaliknya.

Jelasnya, jumlah peratusan yang berpuas hati terhadap usaha kerajaan dalam dua isu utama tersebut adalah kira-kira 30 peratus pada November lalu.

“Saya tahu angka itu sentiasa meningkat setiap bulan dan sebab itu kalau ada yang bising dengan prestasi kami, saya diam sahaja kerana kami tengah buat kerja,” ujarnya. – MalaysiaGazette

2 Komen

  1. Berjaya? Barang semakin mahal, duit makin tidak ada nilai. Belanja harian semakin tak setimpal dengan pendapatan. Ada menteri ekonomi hanya mampu berdolak dalih dan mampu selesai masalah rakyat. Cakap menyalak nyalak. Ekonomi apa ke benda. Kalau Nurul Izzah yang jadi Menteri Ekonomi tak jadi macam. Lantiklah Nurul Izzah jadi Menteri Ekonomi.

  2. Ni la menteri PH terpaling bijak. Ukur kejayaan dia guna kajiselidik yg hanya libatkan beberapa peratus sampling dr semua rakyat. Mmg tabik spring la kat dia ni. Ingat dulu anugerah menteri paling cerdik dpt kat Mat Maselan. Rupanya hat ni lagi hebat. Mantop bai…

Comments are closed.