Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain. Foto MUHD NA’IM, 21 SEPTEMBER 2023.

KUALA LUMPUR – Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Shuhaily Mohd. Zain memberi amaran keras terhadap pegawai bawahannya supaya berhenti bersekongkol dengan sindiket jenayah.

Mohd. Shuhaily berkata, sama ada pegawai terbabit berubah atau akan dipindahkan.

Amaran itu dikeluarkan kerana akan wujud situasi seorang pegawai sanggup membunuh antara satu sama lain disebabkan wang.

“Perkara ini berlaku disebabkan tiada penyeliaan di bawah (peringkat kontinjen dan daerah) untuk memantau dan melihat cara hidup pegawai dan anggota bawahan mereka.

“Seorang sarjan boleh memiliki Alphard, Vellfire, Mercedes? Apakah pegawai atasan bertanya, ada buat pengisytiharan harta? Benda itu semua sudah ada dalam arahan,” katanya dalam Majlis Amanat Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah di Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang, semalam.

Majlis itu dihadiri oleh Ketua-Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (KJSJ) Kontinjen, Ketua-Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Daerah (KBSJD) seluruh Malaysia.

Ucapan Mohd Shuhaily tular di media sosial hari ini.

Mohd. Shuhaily berkata, beliau menyedari terdapat penyelewengan yang dilakukan oleh kalangan pegawai dan anggota polis.

“Sebab itu ada antara pegawai dan anggota di bawah penyeliaan anda buat benda merapu-rapu, sebab apa, sebab bosnya sendiri tak ambil port (tak ambil peduli). Bukan setakat tak ambil tahu malah bos pun sama.

“Pergi beli kereta mewah berdua, kau ambil nombor ini, aku ambil nombor ini. Pergi dengan sarjan. Ada tak berlaku? Senyap. Sebab ini memang berlaku dalam pasukan,” katanya.

Beliau memberi amaran kepada semua 130 KBSJD yang gagal menjalankan tugas mengikut arahan pasukan PDRM.

Katanya, pegawai terbabit bukan sahaja akan dipindahkan tetapi juga satu notis cadangan dikeluarkan agar tiada kenaikan pangkat diberikan.

“Ini sebab mereka tidak layak diberi tanggungjawab menyelia orang lain dengan pangkat lebih tinggi sedangkan dengan pangkat sedia ada pun anda gagal,” katanya.

Menurut Mohd. Suhaily, jawatan yang disandangnya bukan menjadikan dirinya lebih mulia atau lebih pandai tetapi akan digunakan untuk melaksanakan amanah yang Allah berikan.- MalaysiaGazette

4 Komen

  1. Alhamdulillah,kini baru ada pegawai yg mempunyai intergriti yg berani menyanggah salah laku yg sudah lama menjadi tradisi dan pekong yg memburuk dlm PDRM. Begini lah sepatutnya sifat manusia yg jujur yg tidak terlibat dan terpengaruh dgn RASUAH sejak mula berkhidmat dlm pasukan. Syabas dan Tahniah Datuk Seri Mohd Suhaily.

    • Salam dan selamat sejahtera… Sbgai anggota dan rakan pasukan saya sokong penuh dengan kenyataan DS….. Inshaallah kami yg tulus hati dan iklhlas berkhidmat selama ini akan sentiasa ada di belakang DS…. Kami perlukan orang atasan sebegini agar kebajikan kami terjaga dalam mengalas tugas2 kami setiap masa

  2. Alhamdulillah..semoga setiap anggota polis memegang amanat ketua dan bekerja demi Allah SWT. Setiap kita tidak akan terlepas untuk ditanya mengenai sumber nafkah kepada keluarga disana nanti. Dunia ni sementara ja..paling tua 80an ja umur kita, tapi sekarang umur 40..50 dah ramai Innalillahi waina ilaihirojiun. buat lah semua yg baik niat kerana Allah SWT..Allah Maha Melihat..Allah Maha Mengetahui..

Comments are closed.